W poprzednim artykule wskazywałyśmy, że powikłanie medyczne i błąd medyczny to dwie, zupełne odrębne kwestie. Wymieniłyśmy również trzy przesłanki pociągnięcia do odpowiedzialności lekarza za błąd medyczny, którą jedną z nich była wina. Czy zatem możliwe jest uznanie odpowiedzialności lekarza za zachowanie mające znamiona winy wynikającej z niedbalstwa, czyli niedochowania należytej staranności.

Wbrew pojawiającym się opiniom postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej lekarza dentysty, wcale nie jest bez znaczenia i bez konsekwencji. Postępowanie to toczy się z powodu skargi pacjenta i rozpoczyna się od czynności sprawdzających oraz wyjaśniających. Jest to „mały proces karny”. Toczy się on z wykorzystaniem przepisów Kodeksu postępowania karnego na podstawie ustawy o izbach lekarskich. Nie jest to proces z całym bagażem proceduralnym procesu karnego przed sądem powszechnym, jednak warto wiedzieć, jak taki proces przebiega i czego możemy się spodziewać.

Fot. Pavel Danilyuk

W społecznym odbiorze leczenie w gabinecie stomatologicznym nie wiążę się z żadnymi niebezpieczeństwami, chyba jedynie z bólem. Jeżeli natomiast spojrzy się na statystyki to okaże się, że duża część lekarzy dentystów będzie mogło opowiedzieć własną historię, w której doszło do wstrząsu anafilaktycznego lub też do zatrzymania krążenia w trakcie zabiegu stomatologicznego. Można założyć, biorąc pod uwagę samą ilość zabiegów i poziom reakcji na różnego rodzaju materiały stosowane w gabinecie, że reakcja anafilaktyczna w trakcie leczenia zawsze może wystąpić. Jeżeli dodać do tego stosowane znieczulenia jak i coraz popularniejsze zabiegi medycyny estetycznej, to należy dobrze przygotować się na taką potencjalną sytuację. Nie tylko pozwoli to uratować życie pacjentowi, ale również zapewni spokojniejsze wykonywanie swojego zawodu lekarzowi.

Fot. Gustavo Fring

Pod koniec 2021 r. Minister Zdrowia wydał rozporządzenie, wprowadzające obowiązkowe szczepienia przeciwko COVID-19 dla medyków. Jakie ono będzie niosło konsekwencje? Kto będzie karany – pracownik czy przychodnia (właściciel)? I czy niezaszczepiony lekarz bądź asystentka będą mogli uczestniczyć w pracach zespołu przy pacjencie?

Błąd medyczny i powikłanie to dwie, zupełnie odrębne kwestie. Aby pociągnąć lekarza do odpowiedzialności cywilnej muszą zaistnieć trzy przesłanki odpowiedzialności – szkoda, wina oraz związek przyczynowo skutkowy. Powikłanie przeważnie stanowi anormalną reakcję pacjenta na prawidłowo podjęte leczenie. Nie oznacza to, iż przyczyną zaistnienia powikłania była nienależyta staranność lekarza lub działania niezgodne z aktualną wiedzą medyczną. Mamy tutaj do czynienia ze zdarzeniem niezależnym od przestrzegania ustalonych procedur medycznych. Czy w związku z powyższym lekarz stomatolog może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za tzw. powikłanie medyczne? Zapraszamy na analizę przypadku, w której doszło do typowego powikłania u pewnej pacjentki.

Każdy podmiot leczniczy musi udostępnić pacjentowi szereg niezbędnych informacji. To jakie informacje muszą być udostępnione wynika z ustawy o działalności leczniczej. Sposób udostępnienie tych informacji też nie jest dowolny. Zobaczmy jak, te obowiązku definiuje polskie prawo.

Przepisy dotyczące najniższego wynagrodzenia nastręczają dużo trudności. Znów się o nich zrobiło głośno, bo 1 lipca 2021 r. zaczęła obowiązywać znowelizowana ustawa. Zatem, kto i ile musi zarabiać? W jakich placówkach ustawa obowiązuje? Jakie są rządowe wytyczne? Jakie kary grożą pracodawcom?

W połowie tego roku zmianie uległy przepisy dotyczące sposobu ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Nieznacznemu podwyższeniu uległy współczynniki pracy, które są wykorzystywane przy wyliczaniu najniższego wynagrodzenia w danej grupie zawodów. Zmiana ta może stanowić dobry pretekst do wyjaśnienia wątpliwości, które narosły wokół tych przepisów.

Każdy lekarz podejmując się leczenia pacjenta zobowiązuje się do dołożenia należytej staranności w tym procesie . Oceniając więc pracę lekarza bierzemy pod uwagę podjęte przez niego działania, a nie czy sam efekt został osiągnięty. Oznacza to, że lekarz nie ponosi odpowiedzialności za rezultat, o ile podjął właściwe działania zmierzające do wyleczenia pacjenta.

Często jednak pacjenci zupełnie inaczej podchodzą do tej kwestii. Uważają, że jeśli lekarz nie wyleczył dolegliwości, to jest to jego wina. Podobnie było i tym razem.

Lekarze dentyści otrzymują sprzeczne sygnały dot. komunikacji z pacjentami? Warto przypomnieć, że 6 września 2021 r. wejdą w życie przepisy wspomagające osoby ze szczególnymi potrzebami. Od tej daty pacjent ze szczególnymi potrzebami będzie mógł wymagać od lekarza, aby kontaktował się z nim poprzez pocztę elektroniczną, wiadomości SMS lub MMS, komunikator internetowy oraz z wykorzystywaniem stron spełniających standardy dostępności dla osób niepełnosprawnych. Koszty zastosowania tych rozwiązań będą musieli ponosić lekarze. Nie jest jeszcze jasne, czy przepisy te będą stosowane w stosunku do pacjentów cudzoziemców, którzy zmagają się z barierą językową.

W ostatnim czasie do sądów i ubezpieczycieli wpłynęło bardzo dużo spraw, dotyczących roszczeń pacjentów, w stosunku do lekarzy, za złe, zdaniem pacjentów, postępowanie podczas leczenia. Choć do uznania winy lekarza dochodzi rzadko, to już na etapie roszczenia pojawiają się różne problemy. Jak im zapobiec i jak sobie z nimi radzić?

Z reguły lekarze wpadają w lekką panikę, otwierając list, w którym znajduje się wezwanie do zapłaty lub zgłoszenie szkody przez pacjenta. Pierwszym odruchem jest złość pomieszana ze strachem… w sumie każdy z nas tak reaguje. Nic dziwnego. Jest to naturalny odruch. Warto wiedzieć, jak rozróżnić, czy należy się na serio przejmować tym roszczeniem, czy też sprawę można zbagatelizować.

1 lipca 2021 r. każdy gabinet, niezależnie czy wykonuje świadczenia komercyjnie, czy w ramach współpracy z NFZ, będzie musiał zintegrować swój system elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) z ogólnopolską platformą P1. Co to oznacza dla lekarza? Jakie musi podjąć kroki, aby zintegrować swój system z bazą Ministerstwa Zdrowia?

Na ile poważne jest zagrożenie, że lekarz odpowie karnie za brak separatora amalgamatu? Od początku roku 2021 wszedł wymóg posiadania separatora amalgamatu o skuteczności co najmniej 95 proc. Jednak jak się wydaje na razie bez sankcji karnej, ale czy na pewno? Okazuje się, że stosując inne przepisy lekarz może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej i ukarany nie tylko pozbawieniem wolności, ale nawet zamknięciem gabinetu.

P1, SIM, Rejestr zdarzeń medycznych – nowe obowiązki od 1.07.2021 r. Pomimo licznych sugestii ze strony środowiska medycznego o przesunięcie terminów wprowadzenia nowych obowiązków związanych z systemami: P1, SIM itd., nie zmieniono daty ich wprowadzenia. Lekarze i lekarze dentyści zgłaszali liczne zastrzeżenia i uwagi, sygnalizując, że systemy nie są dobrze przygotowane. Jednak 1 lipca 2021 r. wprowadzono nowe obowiązki, nie bacząc na to, że pogłębią one tylko zamęt w środowisku medycznym. Wprowadzono je choć jeszcze nie uporano się z problemami związanymi z EDM, czyli elektroniczną dokumentacją medyczną.

Uszkodzenie nerwu trójdzielnego wynika z różnych przyczyn. Może nastąpić w związku z ekstrakcją „ósemki”, zabiegów chirurgii szczękowej, urazu mechanicznego czy wszczepienia implantów. Konsekwencją takiego uszkodzenia jest m.in. przewlekły ból, który ma wpływ na komfort życia pacjenta.

Zapraszamy na kolejną analizę przypadku, w którym przedstawimy jedną z sytuacji uszkodzenia nerwu, w związku – jak twierdzi pacjent – z błędem medycznym.

Ekstrakcja zębów górnych trzonowych i przedtrzonowych może doprowadzić do powstania przetoki ustno-zatokowej. Jest to typowe powikłanie leczenia. Objawy towarzyszące powstaniu przetoki powodują, że pacjenci w powstaniu tego schorzenia upatrują winę lekarza i dochodzą roszczeń w związku z – ich zdaniem – nieprawidłowym leczeniem. Jak taka sytuacja wygląda w praktyce?

Regulamin organizacyjny i Regulamin udzielania świadczeń to dwa odrębne dokumenty, mające zupełnie inne podstawy prawne. Często się zdarza, że są mylone bądź tych nazw używa się zamiennie, choć nie są one tożsame. Dlatego warto wyjaśnić, czym owe dokumenty są, z czego wynikają i co zawierają.

Zasady udzielania świadczeń zdrowotnych reguluje wiele aktów prawnych. Głównym jest Ustawa o działalności leczniczej. Lecz nie sposób w aktach prawnych zawrzeć szczegółowych informacji, dotyczących poszczególnych placówek. Dlatego podmioty lecznicze mają obowiązek stworzenia własnego aktu prawnego, opisującego szczegóły ich postępowania.

Wykonywanie obowiązków pracowniczych wiąże się z wykorzystaniem narzędzi lub sprzętów, które są własnością pracodawcy. W przychodni jest to wyposażenie gabinetu stomatologicznego (unit, końcówki, mikrosilniki, RTG, czy laser), a także służbowe komputery, telefony czy pojazdy. 

Jakie są warunki odpowiedzialności majątkowej w przypadku uszkodzenia lub całkowitego zniszczenia sprzętu przez pracownika?

Zapalenie błony śluzowej wokół implantu jest prekursorem zapalenia okołowszczepowego, podobnie jak zapalenie dziąseł w przypadku zapalenia przyzębia. Istnieje ciągłość od zdrowej błony śluzowej wokół implantu, przez zapalenie błony śluzowej wokół implantu, do periimplantitis [2].

Spis treści - subskrypcja

loading...
2025
2024
2023
2022
2021
2020

GAZETKA

nakladki na zeby zdjecie dodatkowe 2 min

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA