Nowoczesność, dynamika i komfort – te trzy słowa najlepiej oddają wrażenia z jazdy nowym Oplem Astra Hatchback GS 1.2 Turbo AT8 o mocy 130 KM. Model 2024 jest dowodem na to, że kompaktowe hatchbacki wciąż mają wiele do zaoferowania, łącząc sportową stylistykę z zaawansowaną technologią. Przez tydzień miałem okazję jeździć tym autem. Oto moje spostrzeżenia.
Na pierwszy rzut oka Astra GS robi wrażenie muskularnej i dynamicznej. Przód z charakterystycznym panelem
Opel Vizor i ostro zarysowanymi reflektorami LED podkreśla sportowy charakter auta. Linię boczną zdobią subtelne przetłoczenia, które nadają sylwetce lekkości. Testowana wersja GS to ukłon w stronę kierowców, którzy cenią sobie sportowy wygląd – czarne detale, aluminiowe felgi i dyskretne akcenty aerodynamiczne wyróżniają ten model na tle konkurencji.
Kabina Astry Hatchback GS imponuje nowoczesnością. Centralnym punktem jest kokpit Pure Panel, który łączy dwa cyfrowe ekrany: jeden jako zestaw wskaźników, drugi pełni funkcję centrum multimedialnego. Intuicyjność systemu jest godna pochwały, a obsługa za pomocą dotykowego ekranu lub fizycznych przycisków jest wygodna nawet w trakcie jazdy.
Materiały wykończeniowe są solidne i przyjemne w dotyku. W wersji GS znajdziemy m.in. sportowe fotele z certyfikatem AGR, które świetnie podpierają plecy podczas dłuższych tras. Przestrzeń zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie, jest wystarczająca dla czterech dorosłych pasażerów. Dodatkowy atut to 422-litrowy bagażnik, który świetnie radzi sobie z codziennymi potrzebami. Pod maską testowanego egzemplarza pracuje trzycylindrowy silnik 1.2 Turbo o mocy 130 KM, połączony z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów AT8. Chociaż może się wydawać, że to niewiele, w rzeczywistości jednostka napędowa oferuje przyzwoitą dynamikę. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w około 9,7 sekundy i maksymalna prędkość wynosząca 210 km/h zadowolą większość kierowców.
Silnik jest elastyczny, a moment obrotowy (230 Nm) dostępny w szerokim zakresie pozwala na pewne wyprzedzanie. Automatyczna skrzynia biegów działa płynnie i sprawnie dostosowuje się do stylu jazdy, choć przy bardziej dynamicznym prowadzeniu mogłaby szybciej reagować. W mieście realne zużycie paliwa wynosi około 6,5–7,0 l/100 km, natomiast w trasie można osiągnąć wynik poniżej 5,5 l/100 km.
Astra GS to przykład auta, które doskonale radzi sobie zarówno w miejskim zgiełku jak i podczas dynamicznej jazdy po autostradzie. Zawieszenie jest dobrze zestrojone, oferując balans pomiędzy komfortem a precyzją prowadzenia. W zakrętach auto trzyma się drogi pewnie, co potęguje wrażenie stabilności. Układ kierowniczy jest precyzyjny, choć bardziej sportowo nastawieni kierowcy mogą odczuć lekki brak komunikatywności. Na duży plus zasługuje także wyciszenie kabiny – nawet przy wyższych prędkościach wewnątrz jest cicho, co podnosi komfort podróżowania.
Autor: mgr inż Piotr Szymański
Absolwent Politechniki Warszawskiej. Dziennikarz. Redaktor naczelny magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny.
Artykuł opublikowany w numerze 7/2024 magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny. Zobacz pełny spis treści. Dowiedz się więcej - Nowy Gabinet Stomatologiczny.
Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" -zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.