Fot. Vatech

Marketing, zarządzanie, finanse
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Wybierając zawód lekarza dentysty, niewiele osób bierze pod uwagę Fakt, że prowadząc wymarzony gabinet stomatologiczny trzeba będzie Posiąść równocześnie umiejętności z innych dziedzin, takich jak: zarządzanie zasobami ludzkimi, marketing, finanse, prawo itp. Jedną z najistotniejszych i najtrudniejszych rzeczy jest wybranie odpowiednich sposobów finansowanie sprzętu. W tym artykule tłumaczymy, która forma i dlaczego jest najkorzystniejsza.

Jakże inaczej wyglądałby świat dla stomatologa, gdyby z jego barków zdjęto ciężar administracyjny prowadzenia działalności, a on mógł skupić się tylko na leczeniu i własnym rozwoju! Zgodnie z obowiązującymi zasadami zarządzania, właściciel biznesu, poszukujący skutecznych sposobów zwiększenia zyskowności i efektywności, powinien stworzyć plan rozwoju swojego gabinetu. Ten plan powinien uwzględniać analizę rynku (konkurencji, profilu pacjenta itd.), mieć zdefiniowane cele, potrzeby inwestycyjne oraz posiadany potencjał. Ważne jest też opracowanie strategii wdrażania tego planu (choć nie koniecznie wszystko od razu). Na końcu zawsze powinny znaleźć się metody weryfikacji i kontroli wprowadzania zmian. Oczywiście tych tematów jest tak dużo, że można by napisać o tym książkę lub nawet kilka książek. Zacznijmy jednakże od kwestii zakupu sprzętu.

Inwestycje w sprzęt

Jednym z ważniejszych elementów prowadzenia praktyki stomatologicznej jest inwestycja w nowoczesny sprzęt. Dla przykładu, przyjrzyjmy się inwestycji w sprzęt radiologiczny, która oprócz funkcji diagnostycznej stanowi podstawę motywującą pacjenta do podjęcia leczenia specjalistycznego, ponieważ pacjent, widząc nowoczesne wyposażenie gabinetu (plus doświadczając przyjaznej dla siebie atmosfery personelu) jest bardziej skory do podjęcia leczenia w tym właśnie gabinecie a nie innym. Badanie CBCT pozwala na zaplanowanie leczenia w sposób interdyscyplinarny, nie narażając pacjenta na nadmierną dawkę promieniowania. Natomiast interaktywne omawianie, wraz z pacjentem, planu leczenia, na podstawie dokładnych zdjęć uzębienia pacjenta, popartych symulacją, np. w programie Ez3D i, który jest zsynchronizowany z animacjami ilustrującymi sytuację kliniczną oraz etapy leczenia, wpływa na zrozumienie trudnego przekazu medycznego. Pacjent bardziej świadomie rozumie wtedy potrzebę leczenia i tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo, że się na nie zdecyduje.

Uwolnij 100 procent możliwości swojej kliniki

Badania satysfakcji wśród użytkowników np. urządzeń Vatech pokazały, że przy inwestycji w sprzęt CBCT tej firmy, w pierwszej kolejności lekarze, sugerują się opiniami kolegów, weryfikują również jakość zdjęć wykonanych w gabinecie tym samym modelem, który zamierzają kupić. Ponadto zwracają uwagę na funkcjonalności oprogramowania dedykowane konkretnym dziedzinom stomatologii: endodoncji, implantologii, ortodoncji, w tym, tak szalenie modnej ostatnio AI.

Podjęcie decyzji o zakupie sprzętu, to połowa sukcesu. Pozyskanie zaś atrakcyjnego finansowania jest kolejnym wyzwaniem do pokonania. Zanim jednak przejdziemy do wyboru możliwości finansowania, zawsze warto zastanowić się nad celami długoterminowymi, by inwestycja w sprzęt spełniła oczekiwania dziś, jutro i za 5 lat na przykład. Tym bardziej, że producent oferuje gwarancję aż do 10 lat na części najbardziej kosztotwórcze, czyli lampę, sensory. Jakie zatem możliwości na dziś mają lekarze dentyści? Takie pytanie pojawia się najczęściej podczas rozmów o zakupie sprzętu.

Formy finansowania sprzętu medycznego

Zakup sprzętu medycznego można sfinansować na wiele sposobów. Oprócz zakupu za gotówkę, który przy tak znaczących kosztach raczej nie jest wybierany, mamy do wyboru pięć rodzajów finansowania: „

  • leasing operacyjny, „ „
  • leasing finansowy, „„
  • leasing zwrotny, „„
  • pożyczka medyczna, „ „
  • kredyt gotówkowy.

Leasing operacyjny

Leasing operacyjny jest usługą finansową, w przypadku której właścicielem przedmiotu leasingu pozostaje firma leasingowa, która to sprzęt amortyzuje, natomiast lekarz obowiązany jest do zapłaty rat leasingowych, wynikających z umowy leasingu, które w całości (części: odsetkowa i kapitałowa) stanowią koszt uzyskania przychodu. W praktyce lekarz wybiera więc dany sprzęt u dostawcy, natomiast kupuje go za niego firma leasingowa.

Należy zaznaczyć, że przy tej formie finansowania – firma leasingowa nie odpowiada za obowiązki wynikające z tytułu gwarancji i rękojmi. To zostaje po stronie dostawcy sprzętu. Dlatego przy wyborze dostawcy należy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób funkcjonuje jego dział serwisu, ponieważ awaria sprzętu nie zwalnia z konieczności płacenia rat leasingu.

Zabezpieczeniem w przypadku umowy leasingu jest finansowany sprzęt. Oczywiście musi być ubezpieczony. Zwykle takie ubezpieczenie proponuje firma leasingowa. W przypadku gabinetów, które krótko działają na rynku i nie mają dobrej historii leasingowej, wymagana jest wpłata własna (płatna do dostawcy lub firmy leasingowej). Okres umowy leasingu uzależniony jest od normatywnego okresu amortyzacji i nie może być krótszy niż 40 proc. tego okresu. Oznacza to, że w przypadku urządzeń o 20 proc. (60 miesięcy) amortyzacji nie może to być mniej niż 24 miesiące, natomiast w przypadku amortyzacji 10 proc., nie może to być mniej niż 48 miesięcy.

Raty leasingowe opodatkowane są 23 proc. podatkiem VAT. Lekarze zazwyczaj nie są płatnikami podatku VAT, dlatego automatycznie dla nich cena idzie w górę o te 23 proc., których nie da się już odzyskać. Firmy leasingowe preferują finansowanie nowych sprzętów od autoryzowanych dostawców. Średni okres finansowania, wybierany przez klientów, to 60 miesięcy.

Leasing finansowy

W przypadku leasingu finansowego, właścicielem leasingowanego sprzętu jest klient, który amortyzuje sprzęt i opłaca raty leasingowe, natomiast tylko część odsetkowa raty leasingowej stanowi koszt. Oczywiście co miesiąc, jako koszt, wlicza się też część amortyzacji sprzętu. Dodatkowo na samym początku, klient zobligowany jest do zapłaty całego podatku VAT, przypadającego na wszystkie raty leasingowe, za cały okres finansowania. Jest to jednorazowo duża kwota, dlatego też produkt ten jest rzadko wybierany przez klientów. Co prawda sumarycznie tego podatku VAT jest do zapłaty mniej niż w przypadku leasingu operacyjnego, ponieważ wyrobu medyczne obłożone są 8 proc. podatkiem VAT, a odsetkowa część raty leasingowej 23 proc. podatkiem VAT.

Leasing zwrotny

Leasing zwrotny stosuje się w przypadku, gdy firma już zakupiła sprzęt, i za który sama dokonała zapłaty dla dostawcy. Jeśli nie minęły 3 miesiące, czyli urządzenie traktowane jest jak nowe i pojawiają się kolejne potrzeby finansowe, wynikające np. z innych inwestycji, wówczas lekarz może sprzedać wcześniej zakupiony sprzęt firmie leasingowej, a ona, na podstawie zawartej umowy leasingu oraz przedłożonej faktury pierwotnej wraz z dowodem zapłaty (potwierdza to przeniesienie prawa własności), wypłaca środki bezpośrednio klientowi. Reszta zasad obowiązuje tak samo, jak w przypadku leasingu operacyjnego czy finansowego.

Pożyczka medyczna

Pożyczka medyczna jest najczęściej wybieranym produktem w branży medycznej. Jest to produkt finansowy, skrojony na potrzeby lekarzy. Cały problem leży oczywiście w podatku VAT. Urządzenia medyczne, najczęściej (ale nie zawsze) traktowane są jako wyroby medyczne, a te są obciążone kwotą 8 proc. podatku VAT. W związku z tym dla lekarzy dentystów, prowadzących gabinet jako jednoosobową działalność gospodarczą, którzy najczęściej nie są podatnikami podatku VAT, ten sposób finansowania sprzętu jest szczególnie korzystny. Porównując pożyczkę medyczną z leasingiem operacyjnym, to na samym podatku VAT jest 15 proc. różnicy.

W przypadku pożyczki medycznej, finansowana jest wartość brutto urządzenia (czyli cała kwota zakupu liczona razem z podatkiem VAT) – lekarz dokonuje wyboru dostawcy i sprzętu, natomiast faktura za sprzęt wystawiona jest przez dostawcę na firmę lekarza, a nie jak w przypadku leasingu na firmę leasingową. Od początku to lekarz jest w tym wypadku właścicielem sprzętu. Na podstawie umowy pożyczki instytucja finansowa dokonuje zapłaty za sprzęt bezpośrednio do dostawcy.

Oczywiście finansowany sprzęt musi być ubezpieczony. W przypadku przenośnych urządzeń medycznych, ze względu na większe ryzyko kradzieży, to ubezpieczenie jest zawsze droższe.

Zawierając umowę pożyczki medycznej, klient jest właścicielem finansowanego sprzętu i go amortyzuje. Zatem, kosztem dla firmy lekarza jest amortyzacja i część odsetkowa raty pożyczki, a nie cała rata, jak to ma miejsce w przypadku leasingu operacyjnego. Zabezpieczeniem w przypadku tejże umowy jest zastaw rejestrowy lub przewłaszczenie na finansowanym sprzęcie (zależy to od wartości finansowanego sprzętu) oraz weksel. Zaletą pożyczki jest to, że można ją wcześniej spłacić.

Przykład finansowania

Poniżej podajemy przykład, który wskazuje na różnice pomiędzy leasingiem operacyjnym a pożyczką medyczną.

Załóżmy, że kupujemy wyrób medyczny za 100 tys. zł, który obłożony jest 8 proc. podatkiem VAT. Założenia będą więc następujące: „

  • finansowanie sprzętu (w kwocie netto): 100 000 zł; „ „
  • podatek VAT (8 proc.): 8000 zł; „ „
  • wartość sprzętu (brutto): 108 000 zł; „ „
  • amortyzacja (60 miesięcy): 20 proc. „„
  • okres finansowania: 36 miesięcy, „ „
  • odsetki (za okres 36 miesięcy): 10 000 zł.

     

Obliczmy ratę dla leasingu operacyjnego.

Koszt raty miesięcznej, to całkowity koszt sprzętu netto plus całkowity koszt odsetek, podzielony przez liczbę rat i do tego dołożony podatek VAT w wysokości 23 proc.

Rata miesięczna – [(100 000 zł + 10 000 zł): 36 rat = 3055 zł netto + 23% VAT (702 zł)] = 3757 zł brutto. W sumie za ten sprzęt zapłacimy więc 135 300 zł. Miesięczny koszt od tej transakcji wyniesie 3055 zł – tyle przez 36 miesięcy możemy odliczyć od przychodu firmy.

Teraz obliczmy ratę dla pożyczki medycznej. Koszt raty miesięcznej pożyczki, to całkowity koszt sprzętu netto plus kwota podatku VAT (w tym przypadku 8 proc.) plus całkowity koszt odsetek, podzielony przez liczbę rat.

Rata miesięczna – (100 000 zł + 8000 + 10 000 zł): 36 rat = 3277 zł. W sumie za ten sprzęt zapłacimy 118 000 zł.

Koszt miesięczny to 1943 zł (277 zł odsetek od pożyczki – dla uproszczenia, ponieważ przeważnie odsetki są malejące plus amortyzacja 1666 zł (100 000 zł: 60). Jednak tu należy zwrócić uwagę na to, że sprzęt jest amortyzowany przez 60 miesięcy, czyli przez pierwsze 36 miesięcy, jako koszt firmy, mamy odsetki od pożyczki plus amortyzację, a potem przez kolejne 24 miesiące samą amortyzację. Sumarycznie te koszty (leasingu i pożyczki) będą takie same, tylko jedne rozłożone będą na 36 miesięcy, inne na 60. W niektórych przypadkach jest możliwa amortyzacja 36 miesięczna, ale to już zależy od księgowej.

Reasumując, w przypadku lekarza nie rozliczającego podatku VAT mamy różnicę ok. 500 zł miesięcznie na racie.

Kredyt gotówkowy

Również kredyt gotówkowy wzięty na tzw. „dowolny cel” może być źródłem finansowania sprzętu medycznego. Bank w tym przypadku analizuje zdolność do spłaty zaciągniętego kredytu na podstawie przedłożonych dokumentów firmy. Analiza ryzyka transakcji nie bierze pod uwagę rodzaju finansowanego sprzętu, jak to ma miejsce w przypadku leasingu czy pożyczki medycznej. Finansowany sprzęt nie stanowi zabezpieczenia tego kredytu. Jego właścicielem jest klient (nie bank), ubezpieczenie jest w gestii klienta (oczywiście w przypadku kradzieży sprzętu, raty kredytu muszą być nadal spłacane), który spłaca kapitał i odsetki oraz amortyzuje zakupiony sprzęt. Ten produkt jest zbliżony do pożyczki medycznej, natomiast podstawową jego różnicą jest cena. Pożyczka medyczna lub leasing, w przypadku których zabezpieczeniem dla banku jest urządzenie zamontowane w gabinecie, są znacznie tańsze niż kredyt niezabezpieczony. Chodzi oczywiście o odsetki, które są po prostu znacznie droższe w przypadku zwykłego kredytu gotówkowego.

Podsumowanie

Wybór źródła finansowania zależy od celu, który dana firma chce osiągnąć oraz od tego, czy dany klient jest podatnikiem podatku VAT czy nim nie jest. Z mojego 25-letniego doświadczenia na rynku usług finansowych mogę stwierdzić, że lekarze dentyści najczęściej wybierają pożyczkę medyczną, inaczej zwaną pożyczką leasingową.

Wybierając sposób sfinansowania planowanego zakupu, zawsze warto poradzić się ekspertów znających wady i zalety wszystkich proponowanych przez rynek rozwiązań. Warto też podpytać swoją księgową, jaka opcja będzie najkorzystniejsza dla nas. Różne są bowiem uwarunkowania firm działających w przestrzeni medycznej i jej rada może być dla nas bezcenna.


Autorki:

Katarzyna Fernik

Brand Development Manager

Vatech Europe

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Agnieszka Żurek

Właścicielka MEDFInansowanie www.medfi.pl, ekspert w branży usług finansowych, absolwentka finansów i bankowości na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, menadżer z 25-letnim doświadczeniem w instytucjach finansowych, także jako członek zarządu, odpowiedzialna za wdrożenie projektów i procedur oceny ryzyka dla branży medycznej/stomatologicznej i kosmetologii estetycznej w spółce leasingowej.

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 


Artykuł opublikowany w numerze 4/2024 magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny. Zobacz pełny spis treści. Dowiedz się więcej - Nowy Gabinet Stomatologiczny.

Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" -zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.

Spis treści - subskrypcja

loading...
2024
2023
2022
2021
2020
2019

KSIĘGARNIA STOMATOLOGICZNA

ZGODY KSIĄŻKA min

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA