Tablice sanitarne
Publikujemy kolejną część cyklu, w którym drukujemy tablice sanitarne. Są one wymagane przez Sanepid. Dlatego w każdym gabinecie komplet tablic sanitarnych powinien się znajdować. Publikacje rozpoczęliśmy w numerze 3/2013. Do tej pory wydrukowaliśmy 9 tablic, w obecnym numerze znajdują się kolejne 3 tablice.
Autor: mgr inż. Piotr Szymański
Dokumentacja medyczna w placówce stomatologicznejProwadzenia dokumentacji medycznej nie wolno traktować jako wymyślonego obowiązku nałożonego przez ustawodawcę na lekarza. Należy tę czynność uznać za obowiązek przypisany do zawodu lekarza mający na celu bezpieczeństwo pacjenta, ale również ochronę lekarza przed roszczeniami pacjenta. Z prawnego punktu widzenia stanowi ona podstawowe źródło dowodowe. Jest więc najważniejszym dowodem obrony zarówno lekarza jak i pacjenta.
Roszczenia pacjentów związane z błędami medycznymi
Coraz częściej występujące roszczenia kierowane do gabinetów, w których udzielane są świadczenia opieki zdrowotnej, powodują, iż w wielu przypadkach posiadane ubezpieczenie nie stanowi już odpowiedniego zabezpieczenia. Pacjenci z roku na rok są bardziej świadomi błędów popełnianych przez placówki medyczne i funkcjonujący w nich personel i z coraz większą determinacją egzekwują swoje roszczenia. Ma to oczywiście bezpośredni wpływ na sytuację finansową placówki, w której udzielono świadczenia medycznego. Niejednokrotnie zasądzone odszkodowanie decyduje o możliwości dalszego funkcjonowania jednostki, w niektórych przypadkach skutkując jej zamknięciem.
Raporty dotyczące zranień
Do 28 lutego 2014 trzeba sporządzić pierwszy raport BHP, dotyczący zranień w placówce medycznej. Obowiązek ten dotyczy kierowników podmiotów leczniczych i wszystkich lekarzy prowadzących praktyki zawodowe. Jaki powinien być taki raport?
Zakres ochrony ubezpieczeniowej
Prowadzenie działalności leczniczej wiąże się z ryzykiem. Wynika to z przedmiotu działalności, jakim jest zdrowie i życie ludzkie. W związku z tym podmioty lecznicze muszą nie tylko radzić sobie z odpowiedzialnością kontraktową, typową dla działalności gospodarczej, ale i odpowiedzialnością deliktową, związaną z wyrządzeniem szkody osobowej, która niesie za sobą obowiązek jej naprawienia, nierzadko idący w dziesiątki, jak nie w setki tysięcy złotych.
Zacementowane – uszkodzone
Protezy stałe to uzupełnienia protetyczne zacementowane długoczasowo, których pacjent sam nie jest w stanie usunąć z jamy ustnej. Mogą być zdjęte jedynie przez lekarza. Pomimo istniejących licznych systemów pomocnych przy tzw. zbijaniu koron czy mostów z zębów filarowych, często powstaje konieczność przecięcia uzupełnienia, co wiąże się z jego nieodwracalnym uszkodzeniem. Jedynie sytuacja samoistnego odcementowania uzupełnienia pozwala na ewentualną interwencję techniczną i przy stwierdzeniu braku przeciwwskazań daje możliwość ponownego zacementowania.
Multimedia w gabinecie stomatologicznym
Wizyty u stomatologa, nawet jeżeli są tylko wizytami kontrolnymi, wiążą się u większości osób z poczuciem niepokoju i stresem. Czas oczekiwania, niezależnie od wieku pacjenta, staje się bardzo istotnym elementem samej wizyty. Jak zatem zadbać o dobre samopoczucie pacjenta? Można dostarczyć mu pozytywnych bodźców,które skutecznie przyciągną i zatrzymają jego uwagę.
Cementy fosforanowe
Cementy fosforanowe są jednymi z najdłużej stosowanych materiałów w stomatologii. Pierwsze ich użycie miało miejsce już w 1890 roku. Odznaczają się dobrą adhezją do szkliwa, zębiny oraz uzupełnień na podbudowie z metali nieszlachetnych.
Choroba odogniskowa
Nowotwory, cukrzyca, choroby serca – czym jest bolący ząb czy uszkodzone wypełnienie w konfrontacji z tymi „naprawdę” poważnymi dolegliwościami? Bagatelizujemy stan naszych zębów uważając, że to problem przede wszystkim estetyczny. To błąd!
Złoto u dentystów
Wykorzystują nanocząsteczki srebra i złota. Wykonują zabiegi przy użyciu mikroskopu za 200 tys. dolarów, używają złotej kątnicy, która pierwotnie została stworzona do leczenia zębów arabskich szejków. Polscy stomatolodzy dysponują sprzętem, jakiego nie powstydziłyby się najlepsze i najnowocześniejsze gabinety na świecie.
Misja specjalna – drzwi otwarte
Jednym z sposobów na udaną promocję gabinetu są dni otwarte. Ta forma reklamy kojarzyła nam się dotąd z bankami, salonami motoryzacyjnymi czy medycyny estetycznej. Okazuje się, że dobrze sprawdza się także w gabinetach dentystycznych.