Obowiązek prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej został uchylony – taka informacja w połowie grudnia pojawiła się na portalu Naczelnej Izby Lekarskiej. Jednak sprawa jest o wiele bardziej skomplikowana. Niektóre informacje jednak muszą być przekazywane w formie elektronicznej. Na szczęście dotyczy to tylko szpitali i poradni specjalistycznych. W „zwykłych” przychodniach wciąż można prowadzić dokumentacje po „staremu”.

Na pytania, przesłane do redakcji Nowego Gabinetu Stomatologicznego, dotyczące wprowadzenia e-dokumentacji do gabinetów lekarskich, odpowiada Grzegorz Żyjewski, specjalista do spraw systemów informatycznych. Publikacja  z wydania Nowy Gabinet Stomatologiczny nr. 7/2018.

Po 25 maja, czyli od dnia rozpoczęcia obowiązywania RODO, każdy przyjmowany pacjent powinien w jasny sposób otrzymać od nas informację o tym jak jego dane są przetwarzane, po co i jak długo? Również, jeśli chcemy mieć telefoniczny lub mailowy kontakt z pacjentem powinniśmy mieć udokumentowane (najlepiej pisemnie) zgody pacjenta. Jak w rzeczywistości powinno wyglądać przyjecie pacjenta do gabinetu?

W zeszłorocznym Nowym Gabinecie Stomatologicznym (nr 99) szerzej opisano dwa wyroki z 2017 roku dotyczące leczenia stomatologicznego. Jednym z opisywanych przypadków była sprawa wiertła połkniętego przez pacjenta. Sąd nie dopatrzył się w niej nieprawidłowości w działaniach lekarza. I choć minął już rok od tego czasu, wyrok ten jest ciągle nieprawomocny i zapewne czeka na apelację. Średni czas oczekiwania na rozpoczęcie prac przez sąd II instancji wynosi właśnie około roku. Wspomniano przy tej okazji, że wyroki drugiej instancji zazwyczaj podtrzymują ustalenie sądu instancji niższej. Nie zawsze ma to jednak miejsce.W tym artykule zostaną przedstawione dwa nowe wyroki, które zapadły w 2018 roku. Przeczą one wspomnianej zasadzie, w każdej z nich sądy różniły się w dokonanej przez siebie ocenie. Jedna z tych spraw dotyczyła długotrwałego leczenia z zakładaniem mostów, natomiast druga bardzo krótkiego leczenia kanałowego. Wyroki i przyznane kwoty mogą więc zaskakiwać.

OC lekarza dentysty. Obowiązek ubezpieczenia cywilnego lekarza dentysty – problematyka prawna. Odpowiedzialność cywilna to jedna z podstawowych zasad polskiego prawa cywilnego. Jest to odpowiedzialność o charakterze majątkowym za wyrządzoną szkodę innej osobie. Jej podstawę stanowią art. 415 oraz art. 471 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1025).

Kwestia możliwości zatrudnienia lekarza dentysty przez drugiego lekarza jest kwestią mocno kontrowersyjną. Zakazy wskazane w art. 53 Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 roku o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2017 poz. 125 j.t., dalej: „Ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty”) są bardzo rygorystyczne i w pewien sposób mogą ograniczać swobodę prowadzenia działalności gospodarczej.

Leczenie bólu staje się równie ważne jak leczenie samego źródła bólu. Pacjent ma prawo do leczenia bólu. Taki zapis pojawił się w znowelizowanej ustawie o prawach pacjenta. Opuszczając gabinet dentysty pacjent przede wszystkim ma nie odczuwać bólu. Lekarz przed zakończeniem wizyty powinien odnotować w karcie pacjenta, że ból ustąpił.

Zmiana ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia. Planowane przez Ministerstwo Zdrowia zmiany w zakresie ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1845, dalej: Ustawa) w sposób istotny modyfikują aktualny stan prawny. Chodzi przede wszystkim o wprowadzenie systemu e-dokumentacji. Jednak zmiany idą znacznie dalej. Na tej samej platformie informatycznej co e-dokumentacjia, powstaną m.in. internetowe konta pacjenta.

Na pytania, przesłane do redakcji Nowego Gabinetu Stomatologicznego, dotyczące wprowadzenia e-dokumentacji do gabinetów lekarskich, odpowiada Grzegorz Żyjewski, specjalista do spraw systemów informatycznych w firmie Hakon Software.

 

Więcej artykułów…

Spis treści - subskrypcja

loading...
2024
2023
2022
2021
2020
2019

GAZETKA

nakladki na zeby zdjecie dodatkowe 2 min

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA