12 marca 2022 r. zaczęła obowiązywać ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. 2022 poz. 583). Kwestie związane z zatrudnianiem obywateli Ukrainy stały się przedmiotem licznych komentarzy. Wykonywanie pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez obcokrajowców (spoza UE) było obwarowane wieloma obostrzeniami.

Dziś w związku z obowiązywaniem nowej specustawy i zmianami prawnymi proces zatrudniania personelu medycznego z Ukrainy wydaje się łatwiejszy, choć nie jest tak oczywisty i łatwy jak byśmy chcieli.

Na pytania, przesłane do redakcji Nowego Gabinetu Stomatologicznego, dotyczące wprowadzenia e-dokumentacji do gabinetów lekarskich, odpowiada Grzegorz Żyjewski, specjalista do spraw systemów informatycznych. Publikacja  z wydania Nowy Gabinet Stomatologiczny nr. 6/2018.

 

Na łamach Nowego Gabinetu Stomatologicznego od roku szczegółowo opisujemy zagadnienia związane z wyborem programu do prowadzenia dokumentacji medycznej w wersji elektronicznej. Pytań tych jest coraz więcej, dlatego poprosiliśmy Grzegorza Żyjewskiego, specjalistę ds. systemów informatycznych w firmie Hakon Software, o wyjaśnienie niektórych kwestii.

Kontynuujemy cykl na temat postępowania przed sądem lekarskim. W poprzednich częściach opisaliśmy: czym jest odpowiedzialność zawodowa, jak przeprowadza się postępowanie dowodowe, jakie uprawnienia ma rzecznik odpowiedzialności zawodowej i w jaki sposób prowadzi on postępowanie, kiedy przedstawiane są zarzuty wobec lekarza i jak do nich lekarz może się odnieść zanim jeszcze dojdzie do procesu. W tej części, trzeciej, opiszemy – jak się toczy postępowanie przed sądem lekarskim i przed sądem odwoławczym.

Sformułowania takie jak „błąd medyczny” lub „błąd w sztuce lekarskiej” nie są lekarzom obce. Jednak nie każdy lekarz wie, że istnieją różne rodzaje tych błędów? Najczęściej wyróżniamy błędy: diagnostyczne, terapeutyczne, organizacyjne oraz techniczne. Dziś skupimy się na pierwszym z nich, czyli błędzie diagnostycznym, tzw. błędzie w rozpoznaniu.

Błąd w rozpoznaniu polega przede wszystkim na nieprawidłowej diagnozie, ale także na wadliwej ocenie stanu pacjenta, pomimo prawidłowego wyniku diagnostycznego. Bardzo często następstwem tego błędu jest błąd terapeutyczny, czyli błąd leczenia, polegający na działaniu lub zaniechaniu w zakresie leczenia, które jest niezgodne z aktualną wiedzą medyczną dostępną lekarzowi.

W maju 2022 r. Sejm przyjął ustawę zmieniającą przepisy dotyczące sposobu ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych. Zmianie uległy współczynniki pracy, które są wykorzystywane przy wyliczaniu najniższego wynagrodzenia. Oznaczać to będzie podwyżki od 1 lipca 2022 r. dla pracowników, które będą wynosić od 17% do 41%, z czego średnio wynagrodzenia zasadnicze wzrośnie o 30%.

Zapewne niejednokrotnie spotkali się Państwo z bagatelizowaniem wizyt kontrolnych przez pacjentów, którzy albo nagminnie je przekładali albo zupełnie o nich zapominali, tym samym narażając się na świadome niebezpieczeństwo pooperacyjne. Coraz częściej w orzecznictwie pojawia się stanowisko, iż to właśnie pacjent powinien być najbardziej zainteresowany stanem swojego zdrowia i to właśnie on powinien w tym celu podejmować działania – oczywiście uprzednio poinformowany o potrzebie odbycia wizyty kontrolnej przez lekarza.

Temat postępowania sprawdzającego i wyjaśniającego, które prowadzi rzecznik odpowiedzialności zawodowej budzi wiele emocji, dlatego należy go szczegółowo przedstawić. W drugiej części tekstu, szczegółowo omawiającego ten temat, zajmiemy się zagadnieniami związanymi z zarzutami, z którymi mierzą się obwinieni lekarze oraz opiszę, jak toczy się proces przed sądem lekarskim.

Postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej rozpoczyna się, z reguły, na skutek wpłynięcia skargi pacjenta. Najpierw prowadzone są czynności sprawdzające. Polegają one na zwróceniu się do lekarza lub podmiotu leczniczego o przekazanie dokumentacji medycznej pacjenta. Rzadko się zdarza, aby na tym etapie rzecznik odpowiedzialności zawodowej prosił o ustosunkowanie się do skargi pacjenta. Niestety, ale treść skargi pozostaje znana wyłącznie rzecznikowi, który podczas prowadzenia czynności wstępnych nie ujawnia jej treści.

Czy każdy pracownik placówki medycznej ma obowiązek podawania pacjentom swojego imienia i nazwiska? Czy tabliczki z imieniem i nazwiskiem oraz pełnioną funkcją powinny być przy stanowisku pracy? Czy trzeba nosić na fartuchu plakietkę ze swoim nazwiskiem? Jakie są obowiązki pracowników placówki medycznej w zakresie podawania własnych danych?

 

Lekarze wiedzą lepiej niż ktokolwiek inny, jak ważne jest dochowanie należytej staranności. Czy lekarze wiedzą jednak, że ich działania nie powinny być oceniane przez pryzmat osiągniętego rezultatu?  Kluczowe są wszystkie podjęte przez lekarza działania, a nie tylko sam efekt końcowy - istotą jest czy postępowanie zmierzało do osiągnięcia jak najlepszego rezultatu. Zapraszamy na kolejną analizę przypadku. 

Więcej artykułów…

Spis treści - subskrypcja

loading...
2024
2023
2022
2021
2020
2019

GAZETKA

nakladki na zeby zdjecie dodatkowe 2 min

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA