Od 1 lipca zarówno podmioty, jak i praktyki lekarskie będą musiały mieć opracowany i wdrożony Regulamin Organizacyjny. Taki wymóg nakłada ustawa o działalności leczniczej, która obowiązuje już prawie od roku. Oprócz regulaminu lekarze muszą uzupełnić niektóre wpisy w swoich wnioskach. Na szczęście jest to proste, bo na stronie internetowej jest dostępna odpowiednia aplikacja.
Prawo medyczne
Kontrola w gabinecie
„Kontrola” to słowo, które elektryzuje wszystkie osoby zarządzające gabinetami lekarskimi. Polskie prawo dokładnie opisuje, jakie uprawnienia i obowiązki ma osoba kontrolująca. Warto je znać i nie pozwolić się zastraszyć „kontroli z Sanepidu”. Istotą kontroli jest sprawdzenie, czy kontrolowany podmiot wykonuje swoją działalność zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
Obowiązki i sankcje
Ustawa o wyrobach medycznych nakłada na stomatologów i techników dentystycznych szereg obowiązków. Za niewywiązanie się z nich grożą kary. Jest to konsekwencja przyjęcia Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich 93/42/ EWG z 14 czerwca 1993 r., dotyczącej wyrobów medycznych.
Kontrola w gabinecie cz. 1
„Kontrola” to słowo, które elektryzuje wszystkie osoby zarządzające gabinetami lekarskimi. Polskie prawo dokładnie opisuje, jakie uprawnienia i obowiązki ma osoba kontrolująca. Warto je znać i nie pozwolić się zastraszyć „paniom z sanepidu”. Istotą kontroli jest sprawdzenie, czy kontrolowany podmiot wykonuje swoją działalność zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi.
Zgoda pacjentów na leczenie
Pacjent przychodząc na wizytę do lekarza, wyraża tym samym zgodę na leczenie. To prawda, ale nie do końca. Jeśli lekarz chce wykonać poważniejsze zabiegi, powinien uzyskać od pacjenta pisemną zgodę.
Ubezpieczenie po nowemu
Wyjaśnienie do artykułu – pt. “Ubezpieczenie po nowemu” z nr 1/2012
Sanepid w ustawach
Kontrola Sanepidu co pół roku? Niemożliwe? A jednak, przynajmniej tak wynika z najnowszych przepisów. Ministerstwo Zdrowia wprowadziło trzy rozporządzenia regulujące wszystkie obostrzenia sanitarne i postępowanie w przypadku chorób zakaźnych. Na gabinety nałożono nowe obowiązki w zakresie dokumentowania i kontroli działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych.
Dokumentacja medyczna w postępowaniu sądowym
Tylko do 1 lipca 2011 roku można prowadzić nadal dokumentację medyczną na starych zasadach. 1 stycznia tego roku weszło w życie nowe rozporządzenie w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania. O czym należy pamiętać przy prowadzeniu dokumentacji medycznej?
Umiejętności
W Ministerstwie Zdrowia trwają pracę nad nową ustawą o zawodach lekarza i lekarza dentysty. W myśl tego projektu lekarze oprócz specjalizacji będą mogli zdobywać umiejętności. Najważniejsze zmiany dotyczą właśnie sposobu uzyskiwania umiejętności.
Bazy, systemy, rejestry
Elektroniczny system informacji zbudowany będzie wokół trzech głównych elementów. Będą to: Rejestry Medyczne, System Informacji Medycznej (SIM) oraz Dziedzinowe Systemy Teleinformatyczne. System będzie działał od 1 sierpnia 2014, jednak pierwsze elementy tej elektronicznej układanki będą działać już od stycznia 2012 roku. Częścią tych elektronicznych puzzli będą komputery w gabinetach lekarskich.
A lekarz siedzi i...
Rodzaje i zakres dokumentacji medycznej oraz sposób jej przetwarzania. Lekarz nie tylko leczy, ale tworzy dokumentację. Musi on pamiętać o wpisaniu imienia i nazwiska pacjenta na każdej stronie dokumentacji, o ponumerowaniu wszystkich stron i poukładaniu ich w kolejności. Może mu w tym pomóc firma zewnętrzna. Od lipca obowiązuje nowe rozporządzenie MSWiA w sprawie dokumentacji medycznej. Jest kilka spraw, które porządkuje Rozporządzenie ministra MSWiA. Weszło ono w życie w połowie lipca 2011. Określa ono rodzaje i zakres dokumentacji medycznej oraz sposób jej przetwarzania. Istnieje dokumentacja indywidualna i zbiorcza, wewnętrzna i zewnętrzna. Dokumentacja medyczna ma być porządna, systematyczna, spójna i rzetelna. No i oczywiście czytelna. Służyć to ma przede wszystkim łatwości korzystania z niej oraz uniknięciu kar za bałagan w papierach.
Papiery do kosza
Ani jeden papierek nie może się ostać. Nadchodzi wielki przełom. Od 1 sierpnia 2014 jedyną właściwą formą przechowywania danych będzie forma elektroniczna. Papierowi towarzysze odchodzą na zawsze do lamusa.
Nowe nazwy
Praktyki zawodowe i podmioty lecznicze – to nowe nazwy lekarskich praktyk oraz ZOZ-ów. Wszystkie placówki zdrowia będą musiały się ponownie zarejestrować już pod nową formą prawną. Trzeba będzie też zmienić treść umów o pracę ze swoimi pracownikami. Będzie na to 3 miesiące od czasu wejścia ustawy w życie.
Jak prawo chroni lekarzy przed pacjentem
Popychanie, plucie, bicie, szarpanie, a nawet duszenie (o zniewagach nie wspominając), demolowanie pomieszczeń to tylko niektóre z przykładów agresywnych zachowań pacjentów wobec lekarzy. Agresja wobec lekarzy nie jest zjawiskiem rzadkim. Doświadczyło jej ok 50 proc. Takie wyniki przyniosła ankieta „Aktualne problemy środowiska lekarskiego”.
Ubezpieczenie po nowemu
1 stycznia 2012 r. przestały obowiązywać dotychczasowe przepisy o ubezpieczeniu lekarza. Teraz aby mógł on wykonywać swój zawód, musi być ubezpieczony. Potwierdzenie tego ubezpieczenia musi być zarejestrowane u Wojewody lub w OIL-u.
Zaostrzone wymagania?
Te same wymagania sanitarne będą dotyczyły zarówno podmiotów leczniczych jak i praktyk zawodowych. To duża zmiana, szczególnie dla lekarzy prowadzących własne praktyki. Do tej pory wymagania sanitarne dla podmiotów były zdecydowanie ostrzejsze niż dla praktyk. Ministerstwo zdrowia chce znieść tę różnicę.
Rozważania nad koszykiem
Dyrektywa unijna o medycznej opiece transgranicznej zapewne nie zrewolucjonizuje rynku medycznego w Polsce. Może dokona tego reforma koszyka świadczeń w stomatologii. Stare porzekadło dziennikarskie mówi, że nie należy wierzyć w niezdementowane plotki. Przypomniało mi się ono, kiedy usłyszałem, że Ministerstwo Zdrowia planuje nie wprowadzać uchwalonej 19 stycznia przez Parlament Europejski Dyrektywy o medycznej opiece transgranicznej.
Jak nie odpaść przez odpady?
Wymagania prawne dotyczące składowania i przetwarzania odpadów medycznych. Każdy lekarz stomatolog powinien mieć w swoim gabinecie kilka dokumentów regulujących postępowanie z odpadami. Ich brak może grozić poważnymi konsekwencjami finansowymi – łącznie do sumy nawet kilkunastu tysięcy złotych. Lekarz dentysta, podczas pełnienia chlubnej misji ratowania uzębienia pacjentów, produkuje ogromne ilości odpadów, do czego odnosi się prawo w ustawie z dnia 27 kwietnia 2007 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.). Według ustawy (artykuł 3, ustęp 3) posiadacz odpadów to wytwórca odpadów, osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna.
„VATalna” zmiana
Od nowego roku nie każdy zabieg dokonywany przez stomatologów jest zwolniony z podatku VAT. Zgodnie z nowelizacją ustawy usługi w zakresie ochrony zdrowia są zwolnione z podatku VAT, niezależnie od tego, kto jest świadczeniodawcą - ale czy na pewno? Okazuje się, że są w tym zakresie wątpliwości i to poważne. W styczniu 2011 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług - z 29 października 2010 r. (Dz. U. z 30 listopada 2010 r. Nr 226, poz. 1476).
Papierowa lub elektroniczna
Nowe rozporządzenie dotyczące dokumentacji medycznej. Jest nowe rozporządzenie w sprawie dokumentacji medycznej. Ministerstwo opublikowało je pod koniec grudnia, obowiązuje od 1 stycznia. Na szczęście mamy aż 6 miesięcy na wprowadzenie tych zmian w życie. Najważniejsza z nich to: możliwość prowadzenia dokumentacji tylko w formie elektronicznej. Nieco mniej roboty z dokumentacją medyczną mają lekarze prowadzący praktyki lekarskie.