Doctor & Life
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Przyznam szczerze. Jest to samochód moich marzeń. Duży, rodzinny, świetnie wyposażony, o ciekawej stylistyce, bogatym wyposażeniu. Jest tylko jedno ale. Cena grubo przekraczającą 200 tys. zł. Ale marzenia są po to, aby je…

Miałem okazję przez tydzień jeździć tym samochodem. Niestety, do testów dostałem wersję najbogatszą. W wyposażeniu auta znajdowało się praktycznie wszystko, co można sobie wyobrazić w samochodzie. Nawet składany stolik, przy którym można się napić kawy. Ponadto samochód ten był wyposażony w napęd 4x4 i dodatkowo przedłużony w stosunku do wersji podstawowej.

Tak naprawdę bałem się, czy gabaryty samochodu nie zniszczą przyjemności z jazdy. Faktycznie wersja przedłużana jest zbyt długa, aby zachować komfort jazdy zwłaszcza w koleinach. Gdy samochód się rozbuja, to szczególnie osoby siedzące z tyłu mogą mieć problemy. Na szczęście stan polskich dróg zmienia się w imponującym tempie, a ponadto zawsze można wybrać wersję krótszą samochodu.

W wersji podstawowej roztaw osi wynosi 3 m, w wersji przedłużanej jest to o 40 cm więcej. W wersji krótkiej auto ma niecałe 5 metrów długości, mniej więcej tyle samo co limuzyna. Zatem obawy, że tym samochodem będzie trudniej manewrować na parkingu, czy wyprzedzać, są zupełnie bezzasadne. Samochodem może podróżować nawet osiem osób. To wszystko zależy od wybranego wyposażenia i foteli. Standardowo w aucie są 4 fotele pojedyncze (obracane do tyłu) i kanapa 3 osobowa na końcu. Wszystkie fotele można w dowolny sposób przesuwać na specjalnych szynach. Przestawianie foteli jest bardzo łatwe i nie ma z tym problemu nawet kilkuletnie dziecko.

Multivan zapewnia kierowcy wysoki poziom bezpieczeństwa, oferując elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) wraz z asystentem hamowania i wspomaganiem ruszania pod górę, system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS) oraz elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (EDS). Systemy wspomagające kierowcę Side Assist i Rear Assist monitorują obszar wokół pojazdu, a system ParkPilot pomaga podczas manewrowania i parkowania. Reflektory przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, wskaźnik ciśnienia w oponach, sygnalizacja niezapiętego pasa bezpieczeństwa, światła do jazdy dziennej włączane automatycznie oraz seryjne przednie i boczne poduszki powietrzne w kabinie kierowcy to tylko niektóre elementy wyposażenia nowego Multivana, które znacznie zwiększają bezpieczeństwo jazdy.

Auto może być wyposażone w jeden z czterech dostępnych silników TDI. Średnie zużycie paliwa dla podstawowego silnika wynosi 7,5 litra na 100 kilometrów. Niby jest to duże auto, a pali tyle co klasyczny samochód średniej klasy. Oczywiście zaletą Multivana jest przestrzeń w środku. Po pierwsze wszyscy podróżują w bardzo wygodnej pozycji. Można w trakcie jazdy rozprostować nogi, co jest bardzo istotne podczas dłuższych wypraw. Ponadto można zabrać wiele bagaży, a w razie konieczności urządzić w samochodzie miejsce do spania.

Multivan to oczywiście najdroższa z możliwych wersji Transportera T5. Nieco tańsze są modele Caravelle, trochę ubożej wyposażone, ale jednak zbudowane w tej samej fabryce. Najtańsze są Transportery, czyli podstawowe wersje tego auta.


Piotr SzymańskiAutor: mgr inż. Piotr Szymański

Absolwent Politechniki Warszawskiej. Dziennikarz. Redaktor naczelny magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny.


Artykuł opublikowany w numerze 6/2011 magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny. Zobacz pełny spis treści. Dowiedz się więcej - Nowy Gabinet Stomatologiczny.

Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" - zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.


GAZETKA

nakladki na zeby zdjecie dodatkowe 2 min

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA