Doctor & Life
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Duże samochody, stylizowane na auta terenowe, są ostatnio bardzo modne. Nic więc dziwnego, że prawie wszystkie firmy mają taki samochód w swojej ofercie. Ford choć ma duże doświadczenie w konstrukcji aut terenowych, w USA większość samochodów to właśnie terenówki, w Europie nie produkował żadnego samochodu z napędem na cztery koła. Kuga to zupełnie nowy rozdział.

Ford Kuga to jednak nie terenówka, ale pseudoterenówka. Ma oczywiście napęd na cztery koła, jest wysoko zawieszony, sprawia wrażenie samochodu bezpiecznego i taki jest. Jednak bliżej mu do komfortowej limuzyny niż do siermiężnej terenówki. Uwagę zwraca niespotykany wygląd auta.

Jeszcze 10 lat temu taki samochód byłby uznany za raczej futurystyczny i pozostał na etapie prototypu. Ale dziś odważnie wyglądające samochody trafiają do produkcji. Atrapa chłodnicy w kształcie trapezu i reflektory ksenonowe, przypominające biżuterię oraz wloty powietrza w osłonie przedniego błotnika, stylizowane na chromowane, podkreślają sportowy charakter przodu pojazdu. Sportowy styl nadają linii bocznej uwydatnione nadkola i przyciągające wzrok podwójnie chromowane rury wydechowe. Podobnie nowatorski jest tył auta z mocno zaznaczonymi tylnymi lampami. Auto wyposażono w panoramiczny dach, stosowany od kilku lat przez konstruktorów komfortowych limuzyn. Daje poczucie przestrzeni. Samochód niestety nie jest tani.

KUGA 2

Dobrze wyposażona wersja kosztuje grubo ponad 120 tys. zł. Ale w nowym Fordzie jest kilka nowości, na które warto zwrócić uwagę. Zrezygnowano z tradycyjnej stacyjki. Aby uruchomić silnik, wystarczy jedynie wcisnąć sprzęgło i nacisnąć przycisk. Napęd na wszystkie koła (AWD) jest przenoszony indywidualnie. Tzn. na każde koło przekazywana jest optymalna siła, niezależnie od rodzaju nawierzchni i panujących warunków, dzięki czemu samochód sam „wychodzi” z poślizgu. Zastosowano też system centralnego zamka z kluczem elektronicznym Key Free. Kluczyki wystarczy mieć w kieszeni, czy torebce, zbliżyć się do auta, a drzwi same się odryglują.

Dużym udogodnieniem jest kamera ułatwiająca parkowanie tyłem. Nie dość że pokazuje, co jest z tyłu, to jeszcze pokazuje, jak najlepiej prowadzić auto, aby zmieścić się w wybrane miejsce parkingowe.

Bardzo ciekawie rozwiązano konstrukcję korka wlewu paliwa. Tak naprawdę nie ma korka, tylko automatyczna klapka. Ponadto wlew uniemożliwia wlanie niewłaściwego paliwa. Docenią to wszyscy ci, którzy pomylili się na stacji paliw.

Warto zaznaczyć, że Kuga jest samochodem bezpiecznym. Otrzymała 5 gwiazdek w ocenie testu bezpieczeństwa Euro NCAP. To najwyższa z możliwych ocen. Podstawowym silnikiem Kugi jest 2,0-litrowa jednostka Duratorq TDCi o mocy 100 kW (136 KM) z 6-biegową przekładnią mechaniczną. Wysoki moment obrotowy przy niskich obrotach silnika (320 Nm przy 2000 obr./min) sprawia, że pojazd radzi sobie w każdych warunkach w terenie, a chwilowe zwiększenie momentu obrotowego do poziomu 340 Nm pozwala na łatwiejsze i bezpieczniejsze wyprzedzanie na drodze. Można też wybrać 2,5-litrowy silnik benzynowy Duratec o mocy 200 KM, który daje jeszcze lepsze osiągi.


Piotr SzymańskiAutor: mgr inż. Piotr Szymański

Absolwent Politechniki Warszawskiej. Dziennikarz. Redaktor naczelny magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny.


Artykuł opublikowany w numerze 4/2011 magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny. Zobacz pełny spis treści. Dowiedz się więcej - Nowy Gabinet Stomatologiczny.

Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" - zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.

GAZETKA

nakladki na zeby zdjecie dodatkowe 2 min

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA