Doctor & Life
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Samochód terenowy do jazdy po drogach asfaltowych. Tak w skrócie można scharakteryzować najnowszą wersję ASX. Jednak nie jest to zarzut. Wiele firm motoryzacyjnych ma w swojej ofercie tzw. crossovery, czyli auta terenowe, którymi w teren raczej lepiej nie wjeżdżać.

 

Po co powstają takie samochody? Po pierwsze są duże. Po drugie bezpieczne, po trzecie kierowca siedzi wyżej i teoretycznie lepiej widzi drogę i po czwarte wreszcie gdy przyjdzie przejechać przez błoto na polnej drodze, taki samochód da sobie radę.

Jaki jest zatem ASX, czym różni się od konkurencji? Przede wszystkim firma Mitsubishi to znany producent terenowych samochodów. Wielokrotnie samochody tej marki wygrywały rajd Dakar. A to zobowiązuje i nawet w samochodzie pseudo terenowym, jakim jest ASX, znajdziemy rozwiązania, które są znane z „prawdziwych” terenówek. Zaskoczyło mnie idealne prowadzenie auta. Na autostradzie, których w Polsce jest coraz więcej, samochód spisywał się bardzo dobrze. Długa jazda z dużą prędkością nie była dla tego auta problemem. Jedynie brakowało szóstego biegu.Jednak testowaliśmy, najsłabszy model, z 117-konnym silnikiem o poj. 1,6 l. W silnikach o pojemności 1,8 l. zastosowano już skrzynię sześciobiegową, i jeśli mam doradzać, to proponuję zakup tej drugiej wersji.

O komforcie jazdy samochodem decyduje zawieszenie, ilość miejsca w środku i wyposażenie. Coraz częściej deski rozdzielcze samochodów wyglądają jak kokpity samolotów. Rozwijająca się technologia, wszechobecność smartfonów, tabletów powoduje, że w samochodach też oczekujemy fajerwerków i co najmniej wbudowanego w kokpit małego tabletu, który pozwala na sterowanie GPS, radiem, kamerami, silnikiem, i wieloma innymi funkcjami, zazwyczaj zupełnie nieprzydatnymi. W niektórych autach montowane są wyświetlacze przeciążeń, jakim jest poddawany kierowca na zakręcie. Tylko po co? Aby odwrócić uwagę od tego, co się dzieje na drodze? ASX jest zupełnie inny. Inżynierowie zaproponowali skromne wnętrze. Jest tylko to co jest niezbędne do sprawnego prowadzenia auta. Oczywiście w droższej wersji wyposażenia znajdziemy również duży wyświetlacz pośrodku kokpitu.

Z dostępnych w Polsce crossoverów, ASX jest najmniejszy. Jest najkrótszy, najniższy i najwęższy, ale ma najszerszy rozstaw osi. I właśnie dzięki temu tak dobrze się prowadzi. Oczywiście ma też dość mały bagażnik (410 l.). Powiększenie bagażnika poprzez złożenie oparć tylnych siedzeń też niewiele zmienia sytuację, bo oparcia kładą się na siedziska, a nie chowają w podłogę. Widać inżynierom nie zależało na tym elemencie samochodu. Podstawowa wersja auta z napędem na dwa koła (1.6 2WD 5 MT (117KM)) kosztuje nieco ponad 63 tys. zł. Jednak, aby w pełni poczuć zalety tego auta lepiej wybrać model z napędem na 4 koła i 6-biegową skrzynią. Niestety zakup wersji (1.8 4WD 6 MT (150KM)) to wydatek ponad 90 tys. zł.

 


Piotr SzymańskiAutor: mgr inż. Piotr Szymański

Absolwent Politechniki Warszawskiej. Dziennikarz. Redaktor naczelny magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny.


Artykuł opublikowany w numerze 1/2014 magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny. Zobacz pełny spis treści. Dowiedz się więcej - Nowy Gabinet Stomatologiczny.

Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" - zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.

GAZETKA

nakladki na zeby zdjecie dodatkowe 2 min

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA