Fot. Piotr Szymański

Doctor & Life
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Infiniti QX60 należy uznać za samochód niszowy. Skierowany jest na rynek amerykański, a do Europy do sprzedaży w sieci Infiniti trawiło zaledwie kilkaset sztuk, z czego ok. 50 do Polski. Jeśli myślisz o eleganckim, dużym samochodzie, który będzie się wyróżniał nawet wśród Audi Q7, czy BMW X7, to jest to dobry wybór. Tymbardziej, że auto kosztuje ok. 250 tys. zł.

 

Nadwozie QX60 odzwierciedla dążenie INFINITI do projektowania samochodów łączących stylistyczną lekkość, wyrażaną płynnością szlachetnie poprowadzonych krzywizn, z naprężonymi, muskularnymi kształtami. To urok z reguły niedostępny dla siedmioosobowych SUV-ów. Drapieżny wlot grilla z podwójnym łukiem, reflektory nawiązujące kształtem do ludzkiego oka i sierpowaty łuk słupka D są przykładowymi elementami nie pozostawiającymi złudzeń, że mamy do czynienia z INFINITI.
QX60 dostępny jest teraz w sześciu kolorach nadwozia. Są to: liquid platinum, black obsidian, midnight blue, moonlight white, graphite shadow oraz hagane blue.
Ten wielki samochód może pochwalić się niewielkim współczynnikiem oporu powietrza, bo równym 0,34. Nadwozie zostało tak ukształtowane, aby strugi powietrza przyczyniały się do zwiększania stabilności auta przy dużych prędkościach. Ukształtowanie przedniego spojlera oraz zintegrowanego spojlera tylnego wpłynęło na uzyskanie zerowych sił unoszenia przodu i tyłu.

Moc pod kontrolą

Narastające przyspieszenie jest według INFINITI tym, co ucieleśnia moc. Rolą mocy jest więc nadawanie przyspieszeniu najlepszej do budzenia emocji formy. Dzięki precyzyjnemu zestrojeniu silnika, który uwalnia moment obrotowy w szerszym zakresie obrotów, odczuwane przyspieszenia narastają wraz ze wzrostem prędkości, dzięki czemu fala przyspieszenia wydaje się być niczym nieograniczonym, płynnie narastającym pędem, a nie chwilowym dreszczykiem emocji.
QX60 napędza silnik V6, 3,5 litra, z bezpośrednim wtryskiem i systemem zmiennych faz rozrządu (VVEL) – jednostka z kultowej serii VQ, rekordową liczbę razy umieszczanej na liście Ward’s 10 Best Engines, jako wzór dynamicznie, acz płynnie narastającej mocy i efektywności.
Dzięki zastosowaniu przekładni bezstopniowej CVT, QX60 zmienia odczuwaną przez kierowcę moc silnika, tak płynnie, że aż niezauważalnie. A ponadto bez częstego dla tego typu konstrukcji dźwięku. Skrzynia CVT gwarantuje, że kierowca zawsze ma pod ręką, a raczej pod nogą, świetne przyspieszenia oraz niskie zużycie paliwa. Dodatkiem jest satysfakcja, że samochód może zmieniać prędkość płynnie i swobodnie.
Aby zmniejszyć zużycie paliwa, system Eco Pedal zwiększa opór pedału przyspieszenia, jeśli wykryje nadmierny nacisk stopy kierowcy. Dodatkowo, wskaźnik na tablicy rozdzielczej podpowie kierowcy, jaki powinien być optymalny nacisk na pedał gazu, jeśli jazda ma być oszczędna.
Inteligentny system napędu wszystkich kół INFINITI dostosowuje się do warunków drogowych, kierując do 50% mocy na tylne koła, dla najlepszego wykorzystania dostępnej przyczepności kół do nawierzchni. To zapewnia kierowcy maksimum kontroli nad samochodem, także w niesprzyjających warunkach. Gdy napęd na wszystkie koła nie jest potrzebny, system przekazuje pełnię mocy na koła przednie.
Przełącznik trybu jazdy (DMS − Drive Mode Selector), pozwala wybrać tryb jazdy, najodpowiedniejszy do aktualnych potrzeb. Do wyboru są cztery opcje: Tryb Standard – do jazdy w codziennych warunków; Eco – sprzyjający oszczędności paliwa; Sport – zapewniający sportowe przyspieszenia oraz tryb Snow, który pomaga utrzymać pełną kontrolę nad samochodem i unikać poślizgów w czasie jazdy po śniegu.

Cisza i dźwięk


Ważną cechą QX60 jest zastosowanie złożonych z trzech warstw szyb dźwiękochłonnych dla lepszej izolacji od hałasu o wysokiej częstotliwości. Tak skonstruowana szyba jest skuteczną zaporą dla szumów pędzącego wokół auta powietrza i hałasu powodowanego przez opony. Rezultatem jest wiodący w klasie poziom wskaźnika NVH (noise, vibration, harshness).
Komfort w kabinie dodatkowo zwiększa system aktywnej redukcji hałasu (Active Noise Control), który monitoruje poziom szumów zewnętrznych i kompensuje je, wytwarzając fale dźwiękowe o przeciwnej fazie, odtwarzane przez cztery głośniki montowane w drzwiach.
Wyciszone tło akustyczne ułatwia pasażerom swobodną rozmowę i wzmaga przyjemność słuchania ulubionej muzyki płynącej z dowolnego źródła. Dzięki technologii Bluetooth® , także z różnych urządzeń mobilnych, których funkcjami można wygodnie zarządzać za pomocą przycisków na kole kierownicy. Unikalnie zaprojektowany system dźwięku przestrzennego Bose® z czternastoma głośnikami o mocy 372 W urzeka bogatym, naturalnym brzmieniem.

W służbie komfortu

 

Niezależne zawieszenie przednie i wielowahaczowe zawieszenie tylne, wyposażone w nowe amortyzatory i zespoły sprężyn, zostały zestrojone tak, by zapewniać najwyższy komfort jazdy, a więc inaczej niż w bardzo dobrze znanym QX70, w którym priorytetem były dynamiczne osiągi. Kierowca bardzo szybko zapomina, że prowadzi samochód o ponadstandardowej wielkości. Zawdzięcza to precyzyjnemu systemowi wspomagania kierowania (oczywiście, że z siłą zależna od prędkości). „Proszę pana, już policzyłem – 2,9 obrotu do pełnego skrętu. Czuwaj!”

Wnętrze stylowe


Fotele QX60 wykonane ze skóry najwyższej jakości typu semi anilina cieszą oko unikalnym wzorem pikowania, podkreślającym poziom wyrafinowania wnętrza. Akcenty z drewna klonowego nadają kabinie stylistycznej wyrazistości i łączą elegancki luksus z nowoczesną estetyką. Łagodna poświata wskaźników elektroluminescencyjnych Fine Vision czyni obraz jaśniejszym, ale też bardziej kontrastowym, co zapewnia łatwiejszy i szybszy odczyt informacji, nie męcząc przy tym wzroku. Szklany panoramiczny dach nad drugim i trzecim rzędem potęguje u pasażerów przyjemność obcowania z otoczeniem i rozjaśnia wnętrze kabiny naturalnym światłem. Dla pełni komfortu, jednym przyciskiem można otworzyć lub zamknąć osłonę przeciwsłoneczną.

Wnętrze komfortowe, przestronne, funkcjonalne i łatwe w konfigurowaniu


Przestronność i jasność w kabinie QX60 tworzą przestrzeń, w której każdy z podróżujących doświadcza osobistego komfortu. Trójstrefowa automatyczna klimatyzacja z oczyszczaczem powietrza Plasmacluster (!) zapewnia komfort podróży na każdym z miejsc. Sterowniki klimatyzacji dla kierowcy i pasażera na przednim fotelu znajdują się na desce rozdzielczej, a pasażerowie podróżujący z tyłu mogą regulować jej pracę elementami sterującymi umieszczonymi na osłonie zamykającej konsolę centralną. Gdy kierowca i siedzący obok pasażer będą uprzyjemniać sobie jazdę ulubioną muzyką lub audiobookami, pasażerowie na tylnych siedzeniach oddadzą się oglądaniu filmów lub graniu na siedmiocalowych monitorach w zagłówkach.

Wysokość i szerokość wnętrza wprost przekładają się na zmaksymalizowanie przestrzeni nad głowami i na wysokości bioder pasażerów. Przemyślnie ukształtowane oparcia przednich foteli oraz przesuwane siedzenia w drugim rzędzie maksymalizują komfort przestrzeni na nogi osób podróżującym z tyłu. Możliwość przesunięcia foteli o 13,5 cm pozwala kształtować przestrzeń na nogi pasażerów drugiego i trzeciego rzędu siedzeń stosownie do potrzeb.

QX60 jest jedynym samochodem w tej klasie z możliwością przesuwania oparcia i kanapy drugiego rzędu, nawet z zamontowanym fotelikiem dziecięcym. Docenić należy także łatwy dostęp do trzeciego rzędu siedzeń, również zapewniających wyjątkowy poziom wszechstronności. Trzeci rząd siedzeń QX60 można podnieść i opuścić bez wysiłku, wystarczy tylko użyć przycisku umiejscowionego w bagażniku.

Kształtowanie przestrzeni ułatwiają składane i dzielone w proporcji 60/40 fotele drugiego rzędu oraz dzielone w proporcji 50/50 fotele w trzecim rzędzie, które składają się praktycznie płasko. Po złożeniu siedzeń, objętość przestrzeni bagażowej wynosi 2166 litrów.

Nie bez znaczenia, nie tylko dla żeglarzy, jest dopuszczalna masa przyczepy hamowanej, którą QX60 może ciągnąć. Wynosi ona 2000 kg. W QX60 znajdziemy wszystkie znane z innych modeli marki elementy tzw. Tarczy Bezpieczeństwa INFINITI, od inteligentnego tempomatu (ICC), działającego w pełnym zakresie prędkości, po prewencyjny system hamowania awaryjnego (FEB).

Duża rzecz. I cieszy

 

Centrum INFINITI oferuje na polski rynek tylko samochody w najbogatszych wersjach wyposażenia – Elite, w cenie 259 900 złotych oraz High-Tech, wyceniony na 269 900 zł.

GAZETKA

nakladki na zeby zdjecie dodatkowe 2 min

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA