Doctor & Life
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Peugeot e-208 to najmniejszy z elektrycznych Peugeotów dostępnych w salonach sprzedaży. Kosztuje 149 600 zł, a oferuje zasięg rzędu 250 km i prędkość maksymalną ok. 150 km/h.     

test Peugeota e-208 miałem mieszane uczucia. Z jednej strony to ładny, przyjemny i dobry w prowadzeniu samochód, z drugiej: zupełnie nie praktyczny, bo jedyne o czym kierowca myśli, to gdzie auto można naładować. Do przejechania 100 km e-208 potrzebuje ok. 20 kWh, czyli koszt przejazdu elektrykiem jest porównywalny z samochodem benzynowym, chyba, że ktoś ma panele fotowoltaiczne, to latem może ładować za darmo. Jednak wtedy nawet duża instalacja nie jest w stanie w jeden dzień wyprodukować tyle prądu, aby naładować cały 50 kWh akumulator. Zimą natomiast instalacja potrzebuje na to ok. 2 miesięcy!    

Wygląd zewnętrzny e-208 jest dynamiczny i nowoczesny. Charakteryzuje się płynnymi liniami, agresywnie wyglądającym przodem i eleganckimi detalami. Wyróżnia go również niebieskie logo „e” oraz dodatkowe elementy aerodynamiczne, które poprawiają efektywność energetyczną. Wnętrze samochodu jest przestronne i dobrze zaprojektowane. Miejsca siedzące są wygodne, a materiały wykończeniowe wysokiej jakości. Gorzej jest na tylnej kanapie, gdzie jest bardzo mało miejsca i na nogi, i na głowę. Bagażnik auta też jest niewielki. Oferuje tylko nieco ponad 300 l pojemności. Deska rozdzielcza, to elektroniczny wyświetlacz. Została jednak tak dziwnie ustawiona, że kierownica zasłania większość wyświetlacza. Kierowca ma do wyboru, albo nie widzieć wyświetlacza, albo siedzieć w niewygodnej pozycji. Zaskoczył mnie też rozmiar kierownicy. Jest ona „niewiele większa od guzika w marynarce”.     

Na początku dość trudno się nią kieruje, ale z upływem czasu można się przyzwyczaić. Peugeot e-208 oferuje również zaawansowane funkcje multimedialne i systemy asystujące, takie jak: duży ekran dotykowy, system nawigacji GPS i kompatybilność z systemem Apple CarPlay oraz Android Auto.    

Pod względem jazdy Peugeot e-208 jest dynamiczny i szybki. Moment obrotowy, jak to w autach elektrycznych, dostępny jest od razu po wciśnięciu pedału gazu i daje przyjemne wrażenia podczas przyspieszania. Samochód utrzymuje również dobrą stabilność na zakrętach i zapewnia komfortową jazdę na nierównościach. W zakresie bezpieczeństwa e-208 oferuje wiele zaawansowanych systemów. W standardzie znajdują się m.in.: system awaryjnego hamowania, asystent pasa ruchu, kontrola stabilności oraz system monitorowania martwego pola. Istnieje również możliwość wyposażenia samochodu w dodatkowe funkcje, takie jak adaptacyjny tempomat i system ostrzegania przed kolizją.    

Ceny Peugeota e-208 zaczynają się od 149 600 zł za wersję Active. Najdroższa wersja GT kosztuje 167 400 zł. Peugeot, podobnie jak inne marki, udziela na baterie gwarancji na 8 lat lub na przejechanie 160 tys. km – tak długo powinny one zachować 70 proc. pojemności. Czy jest to więc atrakcyjna cena za auto, którym można poruszać się jedynie po pobliskiej okolicy?  

Piotr SzymańskiAutor: mgr inż Piotr Szymański

Absolwent Politechniki Warszawskiej. Dziennikarz. Redaktor naczelny magazynu Nowy Gabinet Stomatologiczny.

GAZETKA

nakladki na zeby zdjecie dodatkowe 2 min

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA