Ponad tydzień temu zwolniłam pracownika. Listem poleconym wysłałam mu jego świadectwo pracy. Mój były pracownik jednak go nie odebrał. Czy coś mi grozi za niedostarczenie świadectwa pracy? Co mam teraz zrobić z tymi dokumentami?
Wszystko zależy kiedy doszło do rozwiązania stosunku pracy. Zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, obowiązkiem Pracodawcy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy, jest wydać świadectwo pracy niezwłocznie – w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. Jeżeli z przyczyn obiektywnych nie jest możliwe wydanie w terminie świadectwa pracy pracownikowi lub osobie przez niego upoważnionej, pracodawca w ciągu 7 dni od dnia upływu terminu przesyła świadectwo pracy za pośrednictwem operatora pocztowego. Jeżeli przesłanie przez Panią świadectwa pracy mieściło się we wskazanym terminie, to dopełniła Pani obowiązku prawnego. Świadectwo pracy (razem z kopertą i informacją o awizowaniu) proszę umieścić w aktach osobowych pracownika (część odpowiedzialna za informacje o rozwiązaniu stosunku pracy). Na życzenie pracownika będzie Pani musiała wydać mu świadectwo pracy (w terminie do 7 dni od złożenia wniosku). Nie wydanie pracownikowi świadectwa, w terminie stanowi naruszenie praw pracowniczych, zgodnie z którymi Pracownik ma możliwość w złożyć skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. Dodatkowo, pracownikowi przysługuje również prawo wystąpienia do sądu pracy z żądaniem zobowiązania pracodawcy do wydania świadectwa pracy. W myśl art. 99 Kodeksu pracy pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.
Dowiedz się więcej - Świadectwo pracy - Nowy Gabinet Stomatologiczny.
Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" - zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.