Czy mogę pobierać opłatę w przypadku niestawienia się pacjenta na wizytę stomatologiczną?
Odpowiedź: Kwestia ta była już wielokrotnie omawiana. Jest dopuszczalne, aby w przypadku leczenia komercyjnego pobierać opłaty w przypadku niestawienia się pacjenta. W przypadku leczenia finansowanego ze środków NFZ nie można od pacjenta pobierać żadnych opłat, jedyną sankcją w tym wypadku jest przeniesienie pacjenta na koniec kolejki oczekujących.
Jeżeli placówka zamierza pobierać opłaty za niestawienie się pacjenta to musi: uregulować tę kwestię w Regulaminie Organizacyjnym placówki i umieścić ją w Informacji dla pacjenta, tak aby pacjent był poinformowany o możliwych skutkach niestawienia się na wizycie. Należy również pamiętać, że opłata za niestawienie się na wizytę nie jest świadczeniem zdrowotnym, w związku z czym musi uwzględniać podatek od towarów i usług, czyli do usługi musi być doliczony podatek VAT w kwocie 23 proc. Oczywiście pobierając taką opłatę musimy pacjentowi wystawić paragon.