Nowy focus, znów wysuwa się na pozycję najlepszego auta w segmencie samochodów kompaktowych. Tak było w zasadzie z każdą nową wersją Focusa. Wyprzedzała konkurencję o pół kroku.
Gdy w 1998 roku debiutował ford focus, pozostali producenci tylko wstrzymali oddech. Był to pierwszy samochód klasy C, który miał
wielowahaczowe zawieszenie kół tylnej osi. To rozwiązanie było tak rewelacyjne, że w 1999 r., Focus jako pierwszy w historii, zdobył tytuł Samochodu Roku zarówno w Europie, jak i Ameryce.
Dziś rozwiązania zawieszenia, które wtedy zastosowano wtedy w Focusie stosują wszyscy producenci aut. Ale oczywiście Focus generacji 4.0 znów zaskakuje nowościami.
Konstruktorzy auta postawili na atrybuty cyfrowe. System FordPass Connect daje możliwość podłączenia 10 urządzeń do WiFi, ponadto oferuje funkcję Live Traffic (pozwala uniknąć stania w korkach) i eCall (automatyczne powiadomienie służb medycznych o wypadku). Dodatkowo, na smartfonie możemy zainstalować aplikację, za pomocą której możemy otwierać i zamykać samochód, sprawdzać poziom paliwa, przebieg auta, ciśnienie powietrza w oponach czy nawet to, na którym parkingu i w którym miejscu zostawiliśmy samochód, a w wersji z automatyczną skrzynią biegów, można nawet zdalnie uruchomić silnik, aby ogrzać auto.
Cyfrową rewolucję dopełnia system Ford Co-Pilot 360, w skład którego wchodzi system wykrywania pieszych z funkcją aktywnego hamowania, system automatycznego parkowania, tempomat adaptacyjny z utrzymywaniem auta po środku pasa, system rozpoznawania znaków drogowych z ogranicznikiem prędkości.
Wnętrze auta jest przestronne, utrzymane w dobrym tonie, a zastosowane elementy wyposażenia wykonane są z dobrej jakości materiałów. Kierownica obita grubą skórą bardzo dobrzeleży w rękach. Może to nie jest najważniejsza rzecz, ale naprawdę dzięki temu przyjemnie prowadzi się auto. Fotele, zagłówki, podłokietniki są dobrze wyprofilowane i bardzo wygodne.
Wnętrze samochodu sprawia wrażenie eleganckiego. Testowany model napędzany był silnikiem o pojemności 1,0 litra i mocy 125 KM. Wydaje się, że jednolitrowy silnik jest za mały do dużego, jakby nie było auta. Nic bardziej mylnego.
Do 100 km/godz. rozpędza się w 10,5 s, a przy tym jest bardzo oszczędny. Przy spokojnej jeździe z prędkością autostradową do przejechania 100 km wystarczą tylko 4 litry benzyny. Średnie zużycie to 5,7 l/100 km.
Focus kombi oferuje wyjątkowo pojemne i wszechstronne wnętrze. Pasażerowie tylnych siedzeń mają większą przestrzenią niż w innych autach tej klasy. Po złożeniu tylnych siedzeń uzyskuje się zupełnie płaską powierzchnię i przestrzeń o pojemności 1620 litrów (608 litrów w trybie z 5 siedzeniami).
Natomiast szerokie drzwi bagażnika, niski próg załadunkowy i opcjonalne sterowanie elektryczne zapewniają łatwy dostęp.
W najtańszej wersji Focus kombi kosztuje ok. 85 tys. zł.