Czy sztuczna inteligencja oraz wirtualna rzeczywistość staną się standardowymi narzędziami w kształceniu przyszłych lekarzy dentystów? Najnowsze badania wskazują, że rozwój technologii może nie tylko ułatwić nauczanie, ale również znacząco poprawić jakość edukacji stomatologicznej.
Badania nad wykorzystaniem VR i haptyki w nauczaniu stomatologii
Międzynarodowy zespół naukowców z Instytutu Stomatologii Uniwersytetu Wschodniej Finlandii przeprowadził kompleksową analizę literatury dotyczącej wykorzystania wirtualnej rzeczywistości (VR) oraz haptyki w kształceniu dentystów. Haptyka, czyli technologia mechanicznej komunikacji poprzez wibracje i dotyk, jeszcze niedawno uważana za science-fiction, dziś zyskuje na znaczeniu jako narzędzie edukacyjne.
Badacze przeanalizowali 667 publikacji naukowych dostępnych w bazie PubMed z lat 2010-2024, koncentrując się na tematach związanych z edukacją stomatologiczną, haptyką, szkoleniami i zastosowaniem wirtualnej rzeczywistości. Do szczegółowej analizy wybrano 42 artykuły, które dostarczyły kluczowych informacji na temat potencjału VR i haptyki w nauczaniu stomatologii.
Korzyści z wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w kształceniu dentystów
Jak wskazuje dr Szabolcs Felszeghy, główny autor badania, mimo cyfrowego charakteru VR i haptyki, studenci skutecznie przenoszą zdobyte umiejętności manualne do rzeczywistych warunków klinicznych.
– Dzięki tej technologii wykładowcy mają większą swobodę w organizacji zajęć przedklinicznych i klinicznych, a indywidualne szkolenia oraz natychmiastowa informacja zwrotna pomagają studentom szybciej opanować kluczowe techniki – podkreśla naukowiec.
Podobnego zdania jest prof. Murat Mutluay, który zauważa, że te technologie mogą pomóc w eliminacji ograniczeń tradycyjnych metod dydaktycznych. – Wraz z postępem technologicznym ich rola w procesie nauki i oceny umiejętności stomatologów będzie rosła. Konieczne są jednak dalsze badania i walidacja, zanim VR i haptyka staną się standardem w edukacji stomatologicznej – dodaje.
Przyszłość kształcenia stomatologów – integracja AI i VR
Zastosowanie sztucznej inteligencji w edukacji stomatologicznej może przyczynić się do jeszcze bardziej spersonalizowanego podejścia do nauki. AI może analizować postępy studentów, dostosowywać poziom trudności ćwiczeń oraz wspierać diagnostykę w ramach symulacji klinicznych. Dzięki połączeniu VR, haptyki i AI przyszłe pokolenia stomatologów mogą zdobywać wiedzę i umiejętności w sposób bardziej efektywny niż kiedykolwiek wcześniej.
Nowy Gabinet Stomatologiczny: Sztuczna inteligencja i wirtualna rzeczywistość w kształceniu stomatologów
Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" - zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.