- Zgodnie z art. 10 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu – od 1 stycznia 2019 r. wejdzie w życie obowiązek wyposażenia w separatory amalgamatu tych gabinetów stomatologicznych, w których stosowany jest amalgamat stomatologiczny lub w których usuwane są wypełnienia z amalgamatu stomatologicznego lub zęby zawierające takie wypełnienia. Obowiązek ten wskazuje, że lekarze dentyści w żadnym przypadku nie mogą uwalniać – bezpośrednio lub pośrednio – takich odpadów amalgamatu do środowiska – informuję redakcję Nowego Gabinetu Stomatologicznego Krzysztof Jakubiak, Dyrektor Biura Prasy i Promocji Ministerstwa Zdrowia.
Jako dziennikarze, pracujący w redakcji Nowego Gabinetu Stomatologicznego, wysłaliśmy do ministerstwa zdrowia wiele pytań odnośnie obowiązku wprowadzenia separatorów amalgamatu do gabinetów stomatologicznych. Niestety odpowiedzi ministerstwa są zdawkowe i tak naprawdę nic nie wyjaśniają.
Oto pytania które przysłaliśmy do ministerstwa zdrowia oraz ministerstwa środowiska.
Pierwsze pytanie brzmiało: Naczelna Izba Lekarska cały czas informuje, że wnioskuje o przesuniecie daty wprowadzenia obowiązku wprowadzenia separatorów amalgamatu. Jakie jest oficjalne stanowisko rządu w tej sprawie?
Odpowiedź ministerstwa: Implementując przepisy rozporządzenia Parlamentu, minister zdrowia zakomunikował, że w separatory nie będą musiały być wyposażone gabinety, w których ww. procedury nie są wykonywane lub w których nie wykorzystuje się amalgamatu w świadczeniu usług stomatologicznych, np. gabinety ortodontyczne czy protetyczne. W dużych wielostanowiskowych podmiotach realizujących świadczenia stomatologiczne wystarczy, że w urządzenie będzie wyposażone co najmniej jedno stanowisko dentystyczne.
Na pytanie: w jaki sposób realizowany będzie proces kontroli poprawności zainstalowania separatorów amalgamatu w gabinetach stomatologicznych. Kto będzie dokonywał tej kontroli, jakie będzie miał uprawnienia, i w jaki sposób będzie kontrola przebiegała: czy sprawdzane będą jedynie urządzenia, czy tak jak jest w Niemczech pobierane będą próbki wody z kanalizacji gabinetu? Ministerstwo odpowiedziało tak: „Stosownie do postanowień art. 10 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu, odpadami amalgamatu, w tym pozostałościami amalgamatu, jego cząstkami, wypełnieniami oraz zębami lub ich częściami zanieczyszczonymi amalgamatem stomatologicznym, powinien zajmować się i dokonywać ich zbiórki upoważniony do tego zakład lub przedsiębiorstwo specjalizujące się w gospodarowaniu odpadami. W związku z tym, ze względu na konieczność implementacji przepisów rozporządzenia Parlamentu, Ministerstwo Zdrowia rozważy ewentualną potrzebę nowelizacji Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z odpadami medycznymi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1975).
Kolejne pytanie wysłane do ministerstwa brzmiało tak: jakich kar mogą się spodziewać właściciele gabinetów, w których nie będzie zainstalowanego separatora amalgamatu? Kto te kary nałoży, w jakim trybie? Czy to będą kary finansowe, czy najpierw upomnienia?
Odpowiedzi na to pytanie nie otrzymaliśmy.
Trudno zatem się zorientować o co chodzi. Z jednej strony można się domyślać, że separatory musza być, bo jest to przepis unijny i nie da się go obejść. Z drugiej strony nasze urzędy nie są przygotowane na wprowadzenie tego prawa. Nie wiadomo, kto i jak będzie kontrolował gabinety. Nie ma przepisów wykonawczych, a jest obowiązek. Prawdopodobnie kontrolerzy z sanepidu będą stosowali własne przepisy, nie konieczne mające odbicie w polskim prawie, a stomatolodzy nie chcą się narażać będą wykonywać ich zalecenia.