- Na początku się tym nie martwiłam. Prawdopodobnie tak jak Ty, myśląc, że to jest problem na drugim końcu świata, i że to nie moja sprawa. A potem stwierdziłam ... to nie tylko ich problem. Stał się on też moim – to fragment bloga jednej z amerykańskich higienistek stomatologicznych, która pisze o problemie wirusa Eboli i związanymi z tym zagrożeniami w trakcie pracy w gabinecie stomatologicznym. W dalszej części bloga znajdują się odpowiedzi udzielone przez American Dental Association na zadane pytania dotyczące zagrożeń dla dentystów.
Jedno z pytań jest sformułowane – czy mogę świadczyć usługi stomatologiczne osobom, które niedawno wróciły z Afryki? ADA odpowiada: Osoba zarażona wirusem Ebola nie zaraża dopóki nie pojawią się objawy. Jest to gorączka wyższa niż 38,6° C oraz silne bóle głowy, mięśni, wymioty, biegunka, ból brzucha lub niewyjaśnione krwawienie lub zasinienie. Wirus rozprzestrzenia się poprzez bezpośredni kontakt krwi i płyny ustrojowe (mocz, kał, ślina, wymiociny i nasienie) od osoby, która jest chora, a także poprzez przedmioty (jak igły), które zostały zarażone wirusem. Ebola nie rozprzestrzenia się przez powietrze, wodę, lub żywność. Świadczeniodawcy stomatologiczni powinni nadal działać zgodnie z procedurami kontroli zakażeń. Nie istnieje ryzyko przeniesienia wirusa Ebola od bezobjawowych pacjentów zakażonych wirusem Ebola. Według ADA, dentyści powinni wziąć pod uwagę historię choroby, w tym historie podróży każdej osoby z objawami, u których podejrzewa się zakażenie wirusowe. Jeśli podejrzewa się objawy wirusa Ebola, dentyści powinni zabezpieczyć się w fartuchy, maski oraz jak najszybciej skontaktować się z lokalnym oddziałem, który jest wyznaczony do walki z wirusem.