Wiadomości
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Nowa ustawa refundacyjna, której poświęcamy w ostatnich dentoletterach sporo miejsca, ma również zapobiegać korupcji wśród lekarzy, jeśli chodzi o leki refundowane. Ustawa zakazuje reklamy leków czy wyrobów medycznych wobec lekarzy uprawnionych do ich wypisywania określonej jako: sprzedaż uwarunkowana, upusty, rabaty, bonifikaty, pakiety, programy lojalnościowe, darowizny, nagrody, prezenty, upominki, wycieczki, loterie, losowania, usługi sponsorowane, talony, bony, propozycje użyczeń, transakcji wiązanych, ułatwień i inne propozycje. (art. 49, ust.3)

 

 

Wymienione wyżej propozycje określone w tym artykule są jako „formy zachęty”. Jak to się ma zapewnionej przez prawo firmom farmaceutycznym możliwości reklamy swoich produktów, która jest niczym innym jak zachęcaniem do nabycia produktu? Również Unia Europejska (Dyrektywa 2001/83/WE) umożliwiła reklamowanie leków refundowanych, ba - zabroniła wprowadzania zakazu takich reklam (Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-374/05 ). Również Minister Zdrowia wypowiedział się na temat powyższego artykułu stwierdzając, że nie został on stworzony w celu ograniczenia praw do reklamy firmom farmaceutycznym. Jakie reklamowanie zatem będzie zgodne z prawem, a jakie nie? Nadal będą mogły być stosowane takie praktyki reklamujące leki, jak: zapraszanie na spotkania promocyjne, sponsorowanie konferencji naukowych, przekazywanie próbek leków oraz upominków o wartości do 100 złotych, związanych z praktyką medyczną np. artykułów biurowych, książek, czasopism medycznych. Upominki te mogą zawierać logo leku czy firmy. Reasumując: wszystkie inne formy zachęty są zakazane, a w świetle etyki były już zakazane wcześniej …

 

KSIĘGARNIA STOMATOLOGICZNA

ZGODY KSIĄŻKA min

2020 2264 cattani banner 01 350x100

 

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA