Konferencja organizowana przez Naczelną Izbę Lekarską odbędzie się 3 sierpnia br. w Warszawie. Rozpocznie się od przedstawienia przygotowanego Memorandum w sprawie zwiększenia bezpieczeństwa i jakości leczenia poprzez wprowadzenie systemu opartego na idei no-fault.
Memorandum przygotowane przez Naczelną Izbę Lekarską zawiera m.in. diagnozę aktualnej sytuacji, wskazuje skutki braku no-fault w Polsce i proponuje kierunek rozwiązań, czyli wprowadzenie systemu opartego na trzech filarach: wyłączeniu lekarzy z odpowiedzialności karnej w sytuacjach zdarzeń niepożądanych, z zachowaniem jej w przypadku rażącego niezachowania staranności, utworzeniu funduszu kompensacyjnego oraz rejestru zdarzeń niepożądanych. Zaproszeni do dyskusji zostali eksperci, którzy odniosą się do nakreślonej przez samorząd lekarski w formie memorandum idei no-fault. Będą przedstawiać temat z perspektywy pacjenckiej, prawnej, pod kątem bezpiecznych rozwiązań niezbędnych w ochronie zdrowia a działających już np. w lotnictwie.
Medyczny no-fault
W dyskusji wezmą udział: lek. Łukasz Jankowski, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej; adw. Przemysław Rosati, prezes Naczelnej Rady Adwokackiej; Ewelina Nazarko-Ludwiczak z Fundacji MY PACJENCI; Stanisław Iwańczak, pełnomocnik dyrektora ds. bezpieczeństwa pacjentów w Katowickim Centrum Onkologii; dr Robert Mołdach, członek Rady Ekspertów przy Rzeczniku Praw Pacjenta, współzałożyciel Instytutu Zdrowia i Demokracji. Konferencję poprowadzi rzecznik prasowa NIL Renata Jeziółkowska. Konferencja rozpocznie się o godz. 10.00.
Każdy może śledzić ją za pośrednictwem Internetu na profilu NIL na Facebooku/kanale YouTube.
Przypomnijmy, że zasada no-fault polega na wyłączeniu odpowiedzialności medyków za nieumyślnie popełnione błędy medyczne. Według szefa resortu zdrowia jego wprowadzenie pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo pacjenta.
- To jest największa kontrowersja tej ustawy. Jest ona bardzo trudna do wytłumaczenia pacjentom, ponieważ w takim potocznym tłumaczeniu zasada no-fault może być odbierana jako danie pewnej bezkarności lekarzowi. Trzeba jednak tłumaczyć pacjentom, że jest ona ważna dla ich bezpieczeństwa. Dzięki ujawnianiu błędów i wyciąganiu z nich wniosków w systemie prowadzenia pacjenta jest przejrzystość. A sami wiemy, że zamiatanie pod dywan powoduje tylko większe problemy i większe ryzyko dla zdrowia pacjenta - tłumaczył Adam Niedzielski.
Dowiedz się więcej
Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" - zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.