Od piątku, 24 listopada, obowiązują nowe zasady magazynowania odpadów medycznych. Zmiany, które wytyczyło Ministerstwo Zdrowia dotyczą między innymi nowych wymagań co do pomieszczeń, w których przechowywane są odpady oraz konieczności umieszczenia termometru w urządzeniach chłodniczych. Na dostosowanie gabinetów do wymagań nowego rozporządzenia mamy 18 miesięcy.
Nowe rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 października 2017 wskazuje, że odpady należy gromadzić w miejscach ich powstawania, mając na uwadze ich właściwości oraz sposób unieszkodliwiania. Paragraf 7 rozporządzenia szczegółowo opisuje jak powinno być urządzone pomieszczenie do gromadzenia odpadów. Na szczęście paragraf 12 daje właścicielom gabinetów 18 miesięcy na dostosowanie pomieszczeń do nowych przepisów.
Kolejną ze zmian jest rezygnacja z nieprzezroczystych worków na rzecz kolorowych. Worki koloru czerwonego mają służyć jako miejsce przechowywania m.in. pojemników na krew, natomiast w żółtych mają być umieszczane chemikalia – w tym odczynniki zawierające substancje niebezpieczne. Natomiast zużyte narzędzia chirurgiczne oraz substancje wykorzystane podczas kąpieli leczniczych powinny być umieszczane w workach w kolorze innym niż czerwony i żółty. Dodatkowo na workach musi znaleźć się informacja o dacie i godzinie rozpoczęcia użytkowania danego sprzętu oraz nazwa wytwórcy odpadów (czyli gabinetu). Wśród dodatkowych wymogów znajduje się również konieczność wentylacji pomieszczeń, w których magazynowane są odpady medyczne.
Rozporządzenie weszło w życie 24 listopada. Całość rozporządzenia znajduje się pod tym linkiem- https://www.nowygabinet.pl/index.php/czytaj-wiecej-akty-prawne/3342-rozporzadzenia-z-2017-r-w-sprawie-szczegolowego-sposobu-postepowania-z-odpadami-medycznymi.
Szczegółowo nowe zasady postępowania z odpadami opiszemy w najbliższym numerze Nowego Gabinetu Stomatologicznego. Prenumeratę możesz zamówić już dziś – kliknij tutaj.