Akcje społeczne
Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

nowygabinet.pl - portal dla lekarzy dentystówWraz z nowym rokiem szkolnym rozpoczęła się kolejna, 7. już edycja ogólnopolskiego programu „Dziel się Uśmiechem”. W Polsce ponad 70 proc. dzieci w wieku 5-13 lat na próchnicę . Stanowi to znacząco wyższy odsetek w porównaniu ze średnią z innych krajów Unii Europejskiej. Dlatego właśnie celem kampanii jest edukowanie uczniów szkół podstawowych, jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej i przeciwdziałać rozwojowi tej choroby. W ramach obecnej edycji programu 100 000 dzieci weźmie udział w cyklu lekcji poświęconych profilaktyce próchnicy. Otrzymają też zestawy do pielęgnacji zębów.


Program „Dziel się Uśmiechem” jest realizowany od 2013 roku przez Polski Czerwony Krzyż oraz firmę Mars Polska, przy stałym wsparciu merytorycznym Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej oraz Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego. W tym roku do programu w roli Ambasadorki dołączyła Magdalena Różczka, aktorka znana nie tylko z ról filmowych, ale także zaangażowania w inicjatywy społeczne.

Polskie dzieci chorują na próchnicę

Walka z próchnicą wśród dzieci to jeden z celów WHO na XXI w. Tymczasem w Polsce stan zdrowia jamy ustnej stanowi poważny problem - według Ministerstwa Zdrowia na próchnicę choruje już prawie 82% sześciolatków i 86% dziesięciolatków . Z kolei z badania przeprowadzanego podczas 5. edycji Dziel się Uśmiechem wynika, że choroba ta dotyczy ponad 70% dzieci w wieku 5-13 lat1. Główne przyczyny tego problemu to niewłaściwa higiena jamy ustnej, zbyt rzadkie kontrole u dentysty i niewiedza wśród dzieci i ich opiekunów na temat tego, jak należy prawidłowo dbać o zdrowie zębów.

Odpowiednio skierowana edukacja, szczególnie do dzieci w wieku rozwojowym i ich rodziców, może zmienić dotychczasowe niewłaściwe nawyki, wpływając na zapobieganie rozwojowi choroby próchnicowej w życiu dorosłym – mówi prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, konsultant krajowy w dziedzinie stomatologii dziecięcej oraz Prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej. Ogólnopolski program „Dziel się Uśmiechem” włącza się w nurt działań profilaktycznych, wspierając walkę z próchnicą zębów poprzez promowanie świadomości prozdrowotnej wśród uczniów i rodziców.

100 tysięcy dziecięcych uśmiechów

Program „Dziel się Uśmiechem” jest odpowiedzią na alarmujący stan zdrowia zębów polskich dzieci. Od 6 lat Polski Czerwony Krzyż i Mars Polska wspólnie działają na rzecz edukacji w zakresie prawidłowej higieny jamy ustnej. Wzorem poprzednich edycji, także w tym roku w szkołach podstawowych, które dołączyły do akcji, nauczyciele prowadzą cykl zajęć edukacyjnych. Podczas dedykowanych lekcji poświęconych higienie jamy ustnej, dzieci dowiedzą się, jak prawidłowo dbać o zdrowy i czysty uśmiech.

Polski Czerwony Krzyż od początku swojego istnienia, czyli już od 100 lat edukuje w tematach ważnych społecznie, w tym na temat higieny osobistej. „Dziel się Uśmiechem” to modelowy przykład współpracy, w ramach której wszyscy partnerzy łączą siły i kompetencje, aby odpowiadać na stale aktualny problem, jakim jest ogromny odsetek dzieci dotkniętych w Polsce próchnicą. Cieszę się, że jako PCK możemy wykorzystać nasze wieloletnie doświadczenie we współpracy ze szkołami i edukacji na temat zdrowia jamy ustnej, zebrane przez ponad 50 lat funkcjonowania Klubów Wiewiórki. W tym roku nasi wolontariusze dotrą do 640 placówek na terenie całego kraju – mówi Małgorzata Szukała, Kierownik działu promocji i pozyskiwania dochodów w Biurze Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża.

4 proste kroki do zdrowych i czystych zębów

Wszyscy uczniowie objęci programem – a w tym roku będzie ich w całej Polsce blisko 100 000– otrzymają specjalne materiały edukacyjne w ciekawy, angażujący sposób przedstawiające najważniejsze zasady dbania o zęby, zdrowej diety i aktywnego trybu życia.

W ramach zajęć edukacyjnych „Dziel się Uśmiechem” dzieci poznają 4 proste kroki do zdrowego i czystego uśmiechu. Pierwszy z nich to szczotkowanie zębów pastą z fluorem przynajmniej dwa razy w ciągu dnia. Kolejny dotyczy używania dodatkowych produktów przeznaczonych do higieny jamy ustnej, takich jak płyn do płukania ust czy nić dentystyczna. Zdarza się, że po zjedzeniu posiłku lub wypiciu napoju nie mamy możliwości umycia zębów, a pozostawione na nich resztki pokarmów i cukrów wchodzą w reakcję z płytką nazębną i tworzą kwasy, które niszczą szkliwo. Aby tego uniknąć, należy wykonać krok trzeci, czyli sięgnąć po bezcukrową gumę. Żucie jej przez 10 minut po posiłku wpływa na zwiększenie produkcji śliny, która pomaga wypłukać resztki jedzenia. Czwartym, równie istotnym krokiem jest regularna kontrola zębów u dentysty, przynajmniej raz na pół roku.

W ramach zajęć dzieci otrzymują zeszyty edukacyjne, przygotowane przez ekspertów specjalnie na potrzeby programu, a także pakiety do pielęgnacji zębów, składające się ze szczoteczki, pasty oraz bezcukrowej gumy do żucia Orbit®.

Bezcukrowa guma do żucia jest rekomendowana przez ekspertów jako jeden z 4 podstawowych kroków dbania o higienę jamy ustnej. Wprowadzenie jej do codziennej higieny jamy ustnej pozwoli lepiej zadbać o zdrowe i czyste zęby, zwłaszcza że coraz więcej czasu spędzamy poza domem. Dla Mars Wrigley, firmy odpowiedzianej i będącej producentem bezcukrowych gum do żucia Orbit®, to naturalne, że wykorzystujemy nasze produkty w słusznej sprawie, a taką jest realizacja „Dziel się Uśmiechem”, i pomagamy rozwiązywać realny problem społeczny - mówi Beata Rożek, Dyrektor ds. Korporacyjnych Mars Polska.

Dzieci w Polsce myją zęby rano i wieczorem, ale to zdecydowanie za mało. Posiłki i przekąski spożywane w ciągu dnia także wpływają na ryzyko próchnicy, dlatego po jedzeniu najlepiej dokładnie wyszczotkować zęby pastą z fluorem. Gdy nie ma takiej możliwości, z pomocą może przyjść bezcukrowa guma żuta przez kilka minut po posiłku. - wyjaśnia prof. Marzena Dominiak, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.

Mars wspiera walkę z próchnicą

Program „Dziel się Uśmiechem” jest w całości finansowany przez firmę Mars Polska, która co roku przekazuje na jego realizację 1% ze sprzedaży dowolnych gum Orbit® we wskazanych miesiącach, zazwyczaj wczesną jesienią. W tym roku akcją zostały objęte produkty sprzedawane w sklepach stacjonarnych w okresie od 1 września do końca października br. W ramach sześciu edycji firma Mars Polska przekazała na realizację programu (m.in. na zestawy do pielęgnacji zębów, materiały edukacyjne i organizację lekcji) łącznie ponad 4,6 mln zł.

Ponad 500 000 dzieci już wie, jak dbać o zdrowy uśmiech

Dotychczas odbyło się sześć edycji programu „Dziel się Uśmiechem”, w ramach których ponad pół miliona dzieci z klas I – VI wzięło udział w lekcjach edukacyjnych. Ostania trwała od października 2018 r. do czerwca 2019 r. i uczestniczyło w niej blisko 100 000 uczniów z ponad 760 szkół podstawowych w całej Polsce. Program „Dziel się Uśmiechem” cieszył się wówczas największą popularnością w województwie lubelskim (10 164 uczestników), warmińsko-mazurskim (9 500) oraz wielkopolskim (9 000).

GAZETKA

nakladki na zeby zdjecie dodatkowe 2 min

2020 2264 cattani banner 01 350x100

 

 

EWA MAZUR PAWŁOWSKA