Poland 600x100 static ADEC

14. Konferencja Naukowo-Szkoleniowa WIL

Screenshot 1 int minCo trzeci nowy pacjent trafia do gabinetów lekarskich z Internetu. Nie jest to główny kanał pozyskiwania pacjentów. Ale czy warto go ignorować? Zdecydowanie nie. Jak więc bezpiecznie i relatywnie tanio pozycjonować stronę, aby nie narazić się na kary od Izby Lekarskiej? Jest jedno sensowne wyjście - Google Moja Firma.

 

Pozycjonowanie samo w sobie jest procesem trudnym, kosztownym i długotrwałym. W przypadku gabinetów lekarskich może sprawić także więcej problemów niż dać korzyści. Do niedawna lekarze byli postawieni przed trudnym wyborem - promować swoją stronę internetową i ryzykować karę lub nie promować i pozwolić konkurencji przejmować nowych pacjentów z sieci.

Google Moja Firma - czym jest?

Sytuacja stała się prostsza, kiedy Google “uwydatnił” w wynikach wyszukiwania profile Google Moja Firma (GMF). Nie jest to produkt nowy - istnieje na rynku od wielu lat. Nabrał jednak na znaczeniu, gdy w wynikach wyszukiwania kluczową rolę zaczęła odgrywać lokalizacja. Każdy chce dostawać od Google odpowiedzi dopasowane do jego parametrów i preferencji - w tym miejsca, w którym się znajduje lub lokalizacji, o którą pyta. Wyszukiwarka wychodząc na przeciw swoim użytkownikom wyświetla wyniki ściśle dopasowane do miejsca, skąd padło zapytanie bądź miejsc, o które pytają.
Google Moja Firma okazało się produktem idealnym dla lekarzy. Pozwala bowiem zgodnie z literą prawa przedstawiać swój gabinet oraz go promować. Dobrze przygotowana wizytówka GMF zawiera:

  • skategoryzowany rodzaj działalności: np. protetyk, chirurg, endodonta;
  • adres wraz z możliwością uruchomienia nawigacji kierującej do gabinetu;
  • dane telefoniczne do recepcji;
  • link do strony WWW;
  • zdjęcia gabinetu;
  • recenzje innych użytkowników.

Jak widać, brak tu treści reklamowych mogących stanowić podstawy do dyscyplinowania Izbę Lekarską. Jest to zbiór informacji dotyczących danej lokalizacji oraz opinie o niej w sieci. Banalnie proste - jak większość usług Google.

Dlaczego GMF jest tak istotne dla gabinetu?

Pisząc o uwydatnianiu profilu GMF w wynikach wyszukiwania miałem na myśli nowy standard, według którego zapytania lokalne na górze wyników wyszukiwania wyświetlają wyniki z Google Maps a dopiero potem tzw. wyniki organiczne.
Wyniki z Gogole Maps to nazwa usługi, w której zbierane są profile Google Moja Firma, a wyniki organiczne to wyniki wyszukiwania, nie uwzględniające reklam.
Jak widać, dobrze wypromowane profile GMF wyświetlają się wyżej niż wypozycjonowane organicznie strony WWW gabinetów. Dość często obserwujemy sytuację, w której profil gabinetu w GMF wyświetlany jest dzięki mapom na pozycji pierwszej, a strona WWW gabinetu wyświetla się w drugiej lub trzeciej dziesiątce wyników, będąc praktycznie nieosiągalną dla szukającego.
Jeśli mielibyśmy porównywać tą usługę z innymi na rynku jest jej bardzo blisko do profilu lekarza w serwisie znanylekarz.pl. GMF to produkt oferowany przez Google - dzięki temu zawsze będzie promowany na pierwszych pozycjach.

 

Screenshot 1 int min

Fot. przykład wizytówki gabinetu


Łącząc swój gabinet z usługą GMF, każdy lekarz dostaje, co miesiąc raport widoczności jego wizytówki w sieci wraz ze statystykami:

  • ilość wyświetleń wizytówki;
  • ilość prób połączenia telefonicznego;
  • liczba próśb o wskazówkę dojazdu.

Screenshot 3 int min

Fot. Przykład: raport wysyłany przez Google raz w miesiącu.

Biorąc pod uwagę warunki panujące na rynku marketingowym, każdy lekarz jest w stanie sam monitorować wyniki oraz skuteczność profilu GMF.

Jak zacząć?

Dodanie wizytówki GMF jest banalnie proste i nie wymaga większego zaangażowania. Proces wygląda następująco:

1. Logujemy się na stronie: https://www.google.pl/intl/pl/business/
2. Dodajemy nową lokalizację, podając wszystkie wymagane dane. W modelu idealnym nasza wizytówka otrzyma 100% “pełności”. Warto wypełnić dane sumiennie, gdyż to te dane będą prezentowane naszemu odwiedzającemu.
3. Weryfikujemy się poprzez wpisanie do systemu PIN kodu. Sposoby na jego zdobycie są dwa: dłuższy to oczekiwanie na list tradycyjny oraz krótszy, czyli odebranie połączenia od automatu Google. Wizytówka jest aktywna zaraz po wpisaniu kodu.
4. Warto pamiętać, że Google dzięki odwiedzającym uzupełnia i weryfikuje dane podane przez nas. Bardzo prawdopodobne jest więc to, że za jakiś czas zostaną automatycznie uzupełnione dane o posiadaniu, na przykład, toalet dla inwalidów, czy możliwości użycia karty płatniczej.

Czy to wystarczy?

Dla mniejszych miast sama rejestracja oraz zadbanie o pozytywne opinie wystarczy, aby wyświetlić się w tzw. Top3. Dla miast większych, w których konkurencja jest silniejsza, a wyniki są zagospodarowane przez wizytówki GMF, sama rejestracja to zdecydowanie za mało.
Wizytówki Google Moja Firma podlegają procesowi pozycjonowania. Niestety, nie wystarczy w tym artykule miejsca, aby ten proces opisać. W sieci jest wiele źródeł i poradników pokazujących proces promowania wizytówki w GMF. Zawsze, pomocą służy wiele agencji marketingowych, w tym nasza.
Niemniej jest kilka rzeczy, o które lekarz może zadbać sam:
- rejestracja oraz aktualizowanie wizytówki;
- odpowiednia aktualizacja zdjęć i danych szczegółowych wizytówki;
- motywowanie pacjentów do pozostawiania pozytywnych opinii oraz reagowanie na każdą negatywną opinię;
- umieszczanie aktualizacji z gabinetu w wizytówce.

Od niedawna, w wynikach Gogole Maps można także wykupić reklamę dzięki usłudze Google Adwords. Jest to świetny sposób na pozyskanie ruchu od potencjalnych pacjentów w momencie, kiedy nasza wizytówka nie jest jeszcze wypozycjonowana naturalnie.

Jakie zagrożenia niesie za sobą profil w GMF?

Google Moja firma prezentuje tylko trzy wyniki, które mają znaczenie w zdobywaniu ruchu. Bije się więc o nie wiele podmiotów. Ta walka często przybiera bardzo nieczysty charakter.

Spotykaliśmy się niejednokrotnie z praktykami czarnego PR, gdy firma X chcą popsuć firmie Y opinie oraz pozycje w GMF i kupuje na rynku negatywne rekomendacje. Skutkiem tego ranking firmy Y zostaje obniżony, a wiarygodność na rynku popsuta dzięki tym opiniom.
Na szczęście Google oferuje moduł zgłaszania takich opinii i w bliższej lub dalszej perspektywie można te opinie usunąć. Nie jest to jednak proces prosty i szybki. Tutaj również z pomocą przychodzi wiele firm specjalizujących się w konsultingu w zakresie negatywnego PR.

Screenshot 2 int min

Fot. Zapytanie z Warszawy o dentystę w Siedlcach

 

Podsumowując:

Google Moja Firma to bardzo ciekawy produkt. Daje wiele możliwości i stwarza dużą szansę dla lekarzy. Odpowiednio pozycjonowana lub wsparta płatną reklamą pozwala pozyskać więcej pacjentów niż strona WWW. W naszej opinii profile, takie jak GMF, są swego rodzaju przyszłością dla lokalnego biznesu. Nie dlatego, że strony internetowe przestaną być “modne”, ale dlatego, że Google, czy Facebook woli wyświetlać swoje produkty w wynikach wyszukiwania. I za ich promocje pobierać opłaty.
Artykuł ten jest wprowadzeniem do dłuższego cyklu, w którym będę chciał opowiedzieć o marketingu lokalnym. Poruszę tematy takie jak: Social Media i kampanie reklamowe na Facebooku, budowanie reputacji marki na rynku lokalnym, pozycjonowanie lokalne z naciskiem na Google Maps, kampanie Google Adwords, niestandardowe kampanie reklamowe. Zachęcam czytających ten artykuł do zadawania pytań, do których mógłbym odnieść się w kolejnych materiałach. Jeśli więc prowadzisz jakieś działania marketingowe, ale nie jesteś ich pewien, bądź chcesz sprawdzić, jak działa firma, która Cię obsługuje - napisz - postaram się odpowiedzieć nie zdradzając danych poufnych. Pytania prześlij na adres redakcji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

AUTOR: Paweł Moczulski

Właściciel - Simpliteca.com. Ma blisko 10 lat doświadczenia w branży marketingu internetowego.Zaczynał pracę od obsługi dużych marek medycznych, aby po 5 latach założyć Simpliteca.com, która specjalizuje się w obsłudze lokalnych przedsiębiorców, z dużym naciskiem na branżę medyczną. Wypracował model promocji marek, który gwarantuje zwiększenie rentowności firm, dzięki relatywnie niskim nakładom finansowym. Dzięki nieszablonowej konstrukcji Simpliteca oferuje swoje usługi w konkurencyjnych dla agencji cenach oraz przy zdecydowanie lepszej skuteczności.

 

Zobacz również...

loading...
  AKTUALNOŚCI