Czy pracodawca może przeprowadzić kontrole trzeźwości pracowników? Jak do tego odnoszą się przepisy RODO?
Odpowiedź: Pracodawca nie ma możliwości weryfikowania stanu trzeźwości personelu. Dodatkowo, jeśli przepisy prawne przewidują stosowanie pojazdów w pracy, to uprawnione do tego są odpowiednie organy, a nie pracodawca. Zgodnie z wyjaśnieniami dostępnymi na stronie uodo.gov.pl: zasady, na jakich można przeprowadzić badanie trzeźwości pracownika, określa zaś art. 17 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Zgodnie z tym przepisem stan trzeźwości pracowników można więc sprawdzać, ale tylko wtedy, gdy łącznie są spełnione dwa warunki:
- badanie odbywa się na żądanie kierownika zakładu pracy, osoby przez niego upoważnionej lub pracownika, co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że spożywał alkohol w czasie pracy lub stawił się do niej w stanie po użyciu alkoholu,
- badanie stanu trzeźwości pracownika przeprowadza uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego (np. policja), zaś zabiegu pobrania krwi dokonuje osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje zawodowe, co ma zapewnić wiarygodność wyniku badania.
W takiej sytuacji (jeśli wynika to z rodzaju wykonywanej pracy) pracodawca powinien wezwać odpowiednie służby celem przeprowadzenia badania u pracownika.