Wyniki ankiety „Dentofobia – strach przed dentystą” przeprowadzonej w Polsce wśród kilku tysięcy respondentów dowodzą, że głównym czynnikiem stresogennym dla pacjenta odwiedzającego gabinet stomatologiczny jest ból (60 proc.), nieodpowiednie podejście lekarza (36 proc.) oraz poczucie bezsilności (20 proc.).
Wielu pacjentów boi się wizyty u dentysty i zwyczajnie jej unika. Dopiero ból zęba powoduje desperację i każe udać się do gabinetu. Niestety poprzedzone jest to możliwie jak najdłuższym zwlekaniem (ponad połowa ankietowanych ratuje się wtedy środkami przeciwbólowymi). Strach jest przyczyną, dla której pacjenci wchodzą w schemat błędnego koła: chodzą do dentysty coraz rzadziej, zbyt późno są wyłapywane ubytki, które stają się wtedy poważnym problemem, ból przy zabiegach jest większy, a na profilaktykę jest już za późno.
Kobiety chodzą do dentysty co 6-12 miesięcy – mężczyźni raz na kilka lat lub w ogóle. Ponieważ obie płcie wyrażają taką samą niechęć do wizyt, można wnioskować, że kobiety bardziej dbają o wygląd i urodę. Według badania 15 proc. pacjentów odczuwa paniczny strach przed wizytą. Dla co czwartego pacjenta najczęściej używane w Polsce znieczulenie jest odczuwane jako bardzo bolesne, pomimo to 3 na 4 pacjentów nie rezygnuje ze znieczulenia przy następnej wizycie.
Najbardziej stresuje pacjentów nieprzyjemne uczucie podczas opracowania ubytku turbiną (ponad 70 proc.), ból (ponad połowa), ceny (ponad 40 proc.), słyszalna w poczekalni praca wiertła (ponad 40 proc.), zapach w gabinecie (1/3 odpowiedzi), obawa o profesjonalizm dentysty (prawie 30 proc.) ankietowanych), długie kolejki (to odpowiedź co czwartego ankietowanego) i bolesne znieczulenie – wymienia je co piąty ankietowany.
Co by pomogło zestresowanym pacjentom? Ponad połowa respondentów twierdzi, że brak kolejek, dobra muzyka (ważne dla ponad 45 respondentów), wygodne fotele w poczekalni (uznaje 30 proc. respondentów, przyjemny zapach (to ważne dla co czwartego badanego). Co piąty uczestnik zwrócił przy tym pytaniu uwagę na dobrą prasę i dobry wystrój w poczekalni.
A jak można zmniejszyć stres pacjenta?
Odpowiedzią na to jest lekarz dający poczucie bezpieczeństwa – takiej odpowiedzi udzieliło prawie 60 proc. ankietowanych). Dla połowy respondentów ważne jest szybkie przeprowadzenie zabiegu, dalej nowoczesny sprzęt (ważne dla ok 45 proc. badanych), muzyka w gabinecie (ponad 40 proc. osób), przyjemny zapach i wystrój gabinetu (ważne dla prawie 30 proc. osób).
Idealny dentysta zdaniem pacjentów to taki, który uśmiecha się i podchodzi z humorem do swojej pracy (aż 80 proc. uczestników badania wskazało tę cechę) oraz jest rozgadany – tak twierdzi 40 proc. respondentów.
W wypełnieniu anonimowej ankiety wzięło udział 3687 respondentów z całej Polski i innych krajów. Ankieta składała się z 30 pytań zamkniętych oraz 6 otwartych.