Od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje nowelizacja ustawy o wyrobach medycznych. Najważniejsze zmiany dotyczą sposobów reklamowania. Wielu lekarzy i kierowników przychodni zastanawia się, jak nowe przepisy wpłyną na funkcjonowanie gabinetów.
Jedną z kontrowersji jest kwestia wykorzystywania w reklamie wizerunku lekarza. Nowa ustawa absolutnie tego zabrania. A przecież podmioty wykonujące działalność leczniczą przedstawiają na swoich stronach internetowych zdjęcia gabinetu, personelu, właściciela.
Czy zdjęcie lekarza w Internecie to jest reklama?
Takie materiały nie są reklamą, a tym bardziej nie naruszają przepisów ustawy o wyrobach medycznych.
- Oczywiście, ktoś może zarzucić, że wykorzystano wizerunek osób wykonujących zawody medyczne. Jednak należy zwrócić uwagę, że przepisy ustawy o wyrobach medycznych stanowią, że nie można wykorzystać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne w reklamie wyrobu medycznego kierowanej do publicznej wiadomości. Przedstawienie zdjęcia personelu czy lekarzy na stronie podmiotu wykonującego działalność leczniczą w żaden sposób nie reklamuje produktu medycznego – tłumaczy prawnik Ewa Mazur-Pawłowska.
Często również na stronach internetowych, w mediach społecznościowych publikowane są zabiegi medyczne. Głównym celem jest edukowanie i informowanie o tym jak przebiega konkretny zabieg. Czy wobec nowej ustawy o wyrobach medycznych można to uznać za niedozwoloną reklamę?
Zabieg to nie wyrób medyczny
Zgodnie z definicją wyrobu medycznego: zabieg medyczny nie jest uznany za wyrób medyczny.
- Należy jednak zwrócić uwagę, iż w ustawie o wyrobach medycznych w rozdziale 12 art. 58 ust.1 wskazuje, iż przepisy dotyczące reklamy wyrobów stosuje się również do reklamy działalności gospodarczej lub zawodowej, w której wykorzystuje się wyrób do świadczenia usług – w zakresie, w jakim dotyczy ona usług świadczonych przy użyciu danego wyrobu. Jeżeli więc publikujemy nagranie zabiegu pokazując metodę leczniczą lub technikę wykonania nie będzie ona mogła być uznana za reklamę. Jeżeli jednak nagranie zabiegu będzie zawierało promowanie konkretnego wyrobu medycznego, wskazując jego nazwę oraz zastosowanie, czyli w sposób umożliwiające identyfikację wyrobu, to będzie reklama. Zgodnie z art.60 ust.3 ustawy o wyrobach medycznych „reklama wyrobu zawiera, co najmniej nazwę lub nazwę handlową wyrobu oraz przewidziane zastosowanie wyrobu" – tłumaczy Ewa Mazur-Pawłowska.
Stosując zatem ten przepis do reklamy zabiegu wykorzystującego wyrób należy uznać, że reklama powinna zawierać nazwę lub nazwę handlową wyrobu oraz przewidziane zastosowanie wyrobu używanego w ramach danego zabiegu.
Szczegółowo problem ten poruszamy na łamach „Nowego Gabinetu Stomatologicznego” W nr 1/2023 opublikowaliśmy artykuł prawnika Tomasz Popielskiego pt. „Nowe zasady reklamowania wyrobów medycznych”. W numerze 2/2023, jako kontynuacje tego tematu opublikujemy obszerny artykuł prawnika Ewy Mazur-Pawłowskiej pt. „Jaki wpływ na podmioty wykonujące działalność leczniczą ma ustawa o wyrobach medycznych?”. Dostęp do tych artykułów można uzyskać wykupując prenumeratę lub subskrypcję Nowego Gabinetu Stomatologicznego. Jak to zrobić? – kliknij tutaj.
Dowiedz się więcej - Nowe zasady reklamy w medycynie - gabinet stomatologiczny- Nowy Gabinet Stomatologiczny.
Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Stomatologiczny" - zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w naszym sklepie.